Is het mogelijk een vliegtuigje te maken die je vanaf een computer kan bedienen ( door een camera en een vliegknuppel ) ?

Ik vroeg me af of het mogelijk is of een vliegtuigje te bedienen via je computer . En hoe dit moet ? Het leek me een goed idee om bijv een vliegtuigje op een plat stuk straat ( rustig ) te zetten en dan naar binnen te gaan en het daar te besturen door een vliegknuppel en een camera in het het vliegtuigje ( live verbinding ) . Gaat dit of niet ?

http://www.youtube.com/watch?v=SV6zQPCrdKw&feature=player_embedded

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Techniek

Antwoorden (4)

ja dit kan ze hebben ook al dat je met je smartphone kan besturen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan zeker, b.v. de Iphone AR Drone zie link voor demonstratie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat gaat niet ver genoeg
Theoretisch kan het.
In de praktijk, als je in je straat gaat vliegen, maak je mogelijk brokken. Inmiddels heb ik al ontdekt dat dit soort verbindingen met beeld richting je pc een vertraging kan hebben, tot ca 1 seconde.
Dat is teveel vertraging om een dergelijk ding correct te besturen.
Je zal het beeld overbrengen terug naar de pc sneller moeten voor elkaar krijgen, middels een directe tv zender en tv ontvanger. De besturing per pc kan wat directer (beeld kost veel tijd, een paar stuurcommando's niet)

Alleen zeer snelle (en dure) apparatuur, ook de "netwerk" verbinding met je vliegtuig (wifi versterkt?) zal snel genoeg zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoeveel zou het ongeveer kosten als je een supersnelle verbinding wilt met 5 km omtrek ver ? En een vliegtuig die ( ongeveer 1m lang ) goed kan vliegen ...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier kan ik helaas geen antwoord opgeven. Een normale rc control voor model vliegtuigen heeft een bereik van ca 500 meter. Ga je verder weg dan kan je op deze openbare banden er niet meer zeker van zijn dat een andere stoorzender de besturing onklaar maakt. Ga je werkelijk met een internet (draadloze) verbinding aan de gang dan moet je van een GPRS of UMTS telefoon verbinding gebruik maken. Juist deze verbindingen zijn (nog) te traag om beeld goed en tijdig terug te zenden.
Blijft over: Via umts het vliegtuig besturen en als TV amateur (is een diploma voor vereist en goedgekeurde apparatuur) het beeld terug sturen. satelliet verbindingen zijn financieel eigenlijk alleen weggelegd voor bv militaire zaken of ruimtevaart (esa, nasa). Die hebben hun eigen frequenties.
Dit is zeker mogelijk met een drone. Het wordt gebruikt voor militaire doelen. Via satelietverbinding kan het vanaf de andere kant van de aarde bestuurd worden