Zijn er kalenders (op dit moment in gebruik) die geen indeling in weken van zeven dagen hebben?

Op aarde worden naast de Gregoriaanse kalender die wij kennen ook andere kalenders gebruikt. Niet alleen hebben die kalenders verschillende nulpunten, er worden ook verschillende systemen gebruikt.

Bijvoorbeeld de Islamitische kalender, een maankalender met 12 maanmaanden van wisselende lengte (29 of 30 dagen). Of de joodse kalender, een lunisolaire kalender met een wisselend aantal maanmaanden (12 of 13).

Wat de kalenders die ik als voorbeeld geef met elkaar gemeen hebben, is dat ze weken van zeven dagen kennen. Ik ken kalenders die niet meer gebruikt worden (bijvoorbeeld de Maya-kalender) die weken met een ander aantal dagen kennen, maar ken geen hedendaagse voorbeelden.

Dus: zijn er nog kalenders in gebruik waarbinnen een week een ander aantal dan zeven dagen heeft? Of die überhaupt geen structuur van weken kennen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Goeie vraag! Ik ken slechts de langedagenweek. Da's voor mensen die liever wat langer doortrekken, en voor wie de normale 24 uur dus niet genoeg is. Als je een ritme van 28 uur aanhoudt, bestaat jouw week uit zes dagen - na zes van die lange dagen van 28 uur, heeft de rest van de wereld er zeven normale dagen van 24 uur opzitten.

Het beste antwoord

De huidige pogingen om tegen het 7 dagen patroon in te gaan zijn, voor zover ik die vond:
- 13 manen kalender, met 13 tonen en 20 zonnezegels, gestoeld op het Mayasysteem. Het schijnt binnen New Age stromingen wel te worden gebruikt. http://www.13manenkalender.nl/
- De patafysische kalender, maar daar zijn wel de dagen zoals we die kennen met een aanvulling: http://nl.wikipedia.org/wiki/Patafysische_kalender

Verder zie ik enkel kalenders inderdaad die sterk overeen komen met de Gregoriaanse.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja. Mensen die in een 5 ploegen systeem werken, hebben een werkweek van 10 dagen. Dat is natuurlijk geen echte kalender want ze rekenen dat altijd terug naar de echte kalender. Ik weet uit ervaring dat die mensen dat onderling wel als kalender hanteren. Die spreken dan in termen als: Eerste vroege, laatste nacht tweede middag ect....