Hoe bepalend is opvoeding voor later?

Als ik bijvoorbeeld door heel andere ouders opgevoed zou zijn, zou ik dan ook andere normen en waarden kunnen hebben? Of zou er uiteindelijk niet veel verschil met nu zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

Er zijn 2 verschillende invloeden op de ontwikkeling van je persoonlijkheid. nature (je genen, biologisch) en nruture (opvoeding en andere sociale invloeden). Enerzijds kan het een grote invloed hebben of je bijv als man of vrouw wordt geboren, en welke genen je hebt meegekregen, ook dit kan al een heleboel grote lijnen van je karakter uiteenzetten. (maar, hoewel dit niet over het gedrag van je ouders gaat, is het natuurlijk nog steeds een invloed van je ouders, van hen heb je die genen gekregen)
Hoe dit zich precies ontwikkelt hangt af van nurture. Maar dit is breder dan alleen de normen en waarden die je ouders je meegeven. Het is ook naar welke tvprogramma's je mocht kijken, of ze je naar de creche stuurden enz.enz. Al vrij snel neemt de invloed van ouders af en wordt de invloed van leeftijdsgenoten groter. Maar watvoor leeftijdsgenoten je je laat beinvloeden is ook weer afhankelijk van de invloeden die je ouders hadden.
Opvoeding, leeftijdgenoten, en genen hebben dus allemaal invloed..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Zeker. Natuurlijk wordt je als mens wat je er zelf van maakt. De keuzes die jij in je leven maakt, zullen je uiteindelijk vormen tot wie je wordt.
Omgevingsfactoren zoals ouders, vrienden, werk en eventueel religie zullen hier wel een grote rol in spelen.

Als je ouders hardwerkende mensen zijn, zullen zij deze eigenschap zeker over proberen te dragen, waardoor zij jou door je opvoeding met de paplepel ingieten dat hard werken goed voor je is. Andere -wellicht minder goede- eigenschappen van de ouders kunnen door kinderen ook heel makkelijk overgenomen worden, doordat ouders een voorbeeldfunctie hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel erg bepalend! Ja, je zou heel andere normen en waarden hebben. Deze normen en waarden zitten namelijk niet in je genen, maar worden door je omgeving bepaald.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hm, interessante vraag. Ik denk dat het wel degelijk invloed heeft, hoe je ouders je opvoeden. Er gaan niet voor niets stemmen op om ouders van probleemjongeren een cursus opvoeden te geven.

Maar natuurlijk heb je ook je eigen identiteit en normen en waarden, en die kan nooit helemaal door iets of iemand anders bepaald worden.

Toch denk ik dat je ouders voor het grootste deel verantwoordelijk zijn voor hoe je opgroeit, tegen dingen aankijkt enzovoort.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ongetwijfeld, dit kan je echter nooit achterhalen. Als je in een familie bent opgegroeid die heel vet eten (zoals veel Britten en Amerikanen) dan zal je waarschijnlijk dikker zijn dan nu. Als je in een familie terecht kwam die heel sportief is, dan zou je misschien wel een strakker uiterlijk hebben. Er zijn heel veel factoren waarom iemand anders in elkaar zit dan jij. Zelfs je broer(tje)/zus(je) heeft dezelfde opvoeding gehad maar zal andere normen en waarden hebben bij bepaalde onderwerpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik merk nu ik ouder word steeds meer dat ik de normen en waarden van mijn ouders waar ik me vroeger tegen verzette nu doorgeef aan mijn eigen kinderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles wat je meegemaakt en gehoord hebt is bepalend voor wie je bent later. Of het nu je ouders zijn of je vrienden; iedereen draagt een steentje mee. Mijn ouders hebben me opgevoed maar waren niet perfect, dat realiseer ik me nu net zo goed als ik me dat toen realiseerde, van hun fouten heb ik ook geleerd en stelde me toen en nu in staat om de waarde in zaken te kunnen inschatten. Een andere opvoeding geeft een andere voedingsbodem voor een eigen ontwikkeling...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor 100 % ben je gedetermineerd door je opvoeding van je ouders, vervolgens de school en vervolgens de vrienden. Alle klassieke waarden worden zonder dat je het beseft meegegeven. Ouders wie hun boekenkaste vol staan met heel gevarieerde litteratuur (vele talen en verschillende thema's) wakkeren de intelligentie en de nieuwsgierigheid aan van hun kinderen dan kinderen die het schaapachtige televisie gedrag van hun ouders imiteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is in die mate bepalend, dat er een lijn wordt uitgezet.
Tot in hoe verre je later deze lijn blijft volgen is je eigen keuze.

Met andere woorden: Om een huis te bouwen heb je een goede fundering nodig.
Met een slechte fundering is het huis per definitie slecht maar met een goede fundering is nog steeds mogelijk een slecht huis te bouwen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bijna alles bepaalt dat, niet de sexe van het kind, maar met de peergroup later bepaalt het alle eigenschappen van een kind...

Toegevoegd op 13-05-2009 10:35:03
of anders gezegd: Het is op elk moment zeer bepalend, vooral nu... En de opvoeding van nu is zo belangrijk, dat het kind net zo zal gaan reageren als dat het kind een opvoeder is en dan met haar eigen kinderen op precies dezelfde manier zal omgaan als in het nu...

Als dat niet super-significant is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben niet veranderd hoor, jij wel..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en ik moest het korter houden... vandaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeurpiet
Opvoeding is de basis van normen en waarden. Als je ouders niet af en toe streng optreden op het moment dat je iets doet wat niet mag dan wordt het embedded in je moreel dat regelsovertreden niet zo erg is.

Zal het nooit vergeten: de reden waarom ik een godsgruwelijke hekel heb aan vandalisme, je zal mij nooit maar dan ook nooit betrappen op het feit dat ik iets zonder zinnige reden kapot maak (autoruit intikken in de zomer om hond te bevrijden die in de volle zon staat is in mijn ogen echter wel zinnig -> komt ook weer door opvoeding).

Waarom ik nooit iets zou mollen? de meest extreme opvoedkundige maatregel die vaak commentaar oproept... Maar het werkt wel

Toen ik klein was moest ik mijn spullen opruimen, dit wou ik niet en ik liep als wraak naar boven terwijl ik zo'n prikpen over het behang bij de trap haalde (helemaal naar de kl.te). Toen mijn vader thuis kwam vroeg hij mierzoet aan mij wat mijn mooiste vrachtautootje was (spaarde ik). Ik wees er een vol trots en naiviteit aan, ik had echter de engelse sleutel in zijn hand ff gemist.... pats, splinter en dag vrachtautootje.... De mededeling en les was heel simpel: jij maakt iets van mij kapot, ik iets van jou: je hebt van ander mans spullen af te blijven...

Het is bruut maar het werkt. Deze opvoeding heeft er wel voor gezorgd dat ik een hekel aan vandalisme heb (en engelse sleutels trouwens).

Dit is een (waargebeurd) voorbeeld hoe je opvoeding invloed op je normen en waarden heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor je normen en waarden is het geheel van je opvoeding van belang. Afhankelijk van de kennis die je van je ouders meekrijgt ga je op een bepaalde manier om met de normen en waarden die je buiten het huis tegenkomt.

Daarmee dus denk ik dat wanneer je door andere ouders wordt opgevoed je ook geheel andere normen en waarden leert. Dit heeft niet met karakter te maken (wat voor een deel afhankelijk is van de geboren persoonlijkheid).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben net vader geworden en ben ervan overtuigd dat het opvoeden van een kind in de wieg begint. Kortom: starten met de drie R's (rust, regelmaat en reinheid).
Onderzoek toont daarnaast aan dat correct opvoeden juist de eerste paar jaar enorm belangrijk is omdat dit de basis zal leggen voor het verdere leven van het kind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er bevinden zich in iedere familie kinderen met totaal verschillende opvattingen terwijl ze toch allemaal dezelfde opvoeding hebben genoten. De opvoeding speelt wel een rol, (denk maar aan het feit dat religie en taal meestal van de ouders worden overgenomen) maar die moet je ook weer niet overschatten.