Zou het zo kunnen zijn dat dit voor veel meer dingen geldt?

Als je je eigen stem terughoort in op bijv. een bandje, is dat altijd vervelend om te horen. Maar zou dit ook zo kunnen zijn met bijv. hoe je beweegt, lacht of misschien met alles wat je doet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Klopt voor de meerderheid, het maakt je zelfbewust...
Dat is vervelend voor velen, ook als je jezelf nog nooit in de spiegel zou hebben gezien, dan is dat ook confronterend, want het maakt zelfbewust...
Ken je de sociale 3 seconden regel? In het normale dagelijkse contact mag je de andere niet langer dan 3 seconden aankijken, doe je dat langer dan zal de ander dat als indringend en aanmatigend aanmerken. Zo is de etiquette. Dat maakt namelijk ook zelfbewust en dat willen we niet... Het zelf moet niet door een ander aan jou opgedrongen worden, we vinden het al vervelend genoeg als we dat bij onszelf doen...
Dus alles wat zelfbewustzijn oproept wordt door de meesten onder ons als pijnlijk en onaangenaam ervaren...
Wat de stem betreft ook nog dit, de stem verraad zoveel informatie, die niet bewust opgepikt wordt, maar die wordt wel door jou uitgezonden dor middel van de trillingen in de lucht, dat het pijnlijk is voor jezelf om precies te ervaren welke details er allemaal in verborgen zitten, je hoopt dat een ander ze niet allemaal oppikt, maar als je jezelf terughoort worden die details perfect opgepikt door jezelf, het is dus bijna té intiem om je eigen stem terug te horen... Want als iedereen zo nauwkeurig alles kan voelen in je stem dan heb je niets meer te verbergen, alsof je bloot op toneel staat, alle reden om te blozen en verlegen te worden als je je eigen stem terughoort...
Er zijn mensen die zelfbewustzijn niet vervelend vinden voor hen is het totaal geen probleem om zichzelf terug te horen of te zien, dat zijn acteurs of toneelspelers en andere soorten van mensen (daar heb ik het niet over), die hebben niets te verbergen en zijn het gewend om zelfbewust te zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik vind inderdaad dat ik een rare stem heb (je hoort jezelf toch heel anders als het opgenomen is), ik vind dat ik te hard lach, te snel bijdehand ben, beetje raar loop (hoewel die houding met behulp van de Ceasar therapeut wel redelijk genormaliseerd is).

Nee, gelukkig zie ik mezelf niet vaak.
Ik vraag me trouwens af of als ik een kloon van mezelf tegen zou komen of ik die persoon wel zou mogen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja ik denk inderdaad ook zou zijn met mijn bewegingen, lach etc. Waarom dat zo is weet ik niet, misschien omdat je naar jezelf kritischer kijkt dan naar een ander. Bij jezelf valt dat ''rare'' snel op, terwijl je het bij de ander niet ziet.
Je ziet jezelf niet hetzelfde zoals anderen jou zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk inderdaad dat dat voor meer zaken geldt. Ik vind eenfoto van mezelf ook altijd een beetje raar. Is toch anders dan wanneer je in de spiegel kijkt.
En inderdaad net als C4th vind ik mijn lach irritant en mijn gedrag in het algemeen eigenlijk ook...

Ik zou zeker niet met mezelf samen kunnen leven. Daarom heb ik ook zoveel respect voor mijn vriend!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk eens naar een foto van jezelf van een paar jaar geleden... Veel mensen zeggen hier direct: "vreselijk!" op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jazeker.
Dat komt omdat je zonder reflectie alleen een zelf gesteld beeld van je zelf hebt.
De werkelijkheid verschilt echter van dit beeld.