als je dubbele optiek hebt wel. JE kan een vriend zeer terleurstellen en bv niet steunen in waanideeen. Dit kan goed voor de vriend zijn, hoewel de vriend zal zeggen dat je slecht bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja. Is eigenlijk hetzelfde als dat het slechts kan zijn goed te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, je kunt het bijvoorbeeld vergelijken met superhelden verhalen. De superheld strijdt voor het goede, 'beweert hij'. Echter, voor zijn goede zaak moet hij wel vaak dingen doen zoals inbreken, mensen(slechteriken) aanvallen of zelfs doden. Dit wordt vervolgens door de lezer gerechtvaardigd als goed gedrag omdat het voor de 'goeierik' het doet. Maar wanneer je dit in een andere context bekijkt, eentje waarin de slechterik juist de leidende rol heeft kan het gedrag van de held als fout, slecht en kwaadaardig gezien worden.

Kortom, het is de context waar het zich in afspeelt en hoe het door andere mensen geïnterpreteerd wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind de vraag wel erg kort door de bocht, dus moet mijn antwoord dat ook wel zijn:
Slecht is slecht en goed is goed.

Maar ieders morele waarden liggen anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is zeker niet waar. De werkelijkheid is niet zwart-wit. Voorbeelden genoeg.
Slechtheid is een heel beperkt begrip. bijv.

Arm land, tien jonge kinderen, geen geld, honger.
Stelen eten om te overleven , Doen fysiek geen mensen kwaad, zij zien het als een goede om te overleven wij zien stelen als iets slechts.

vb2:

gezin, vader mishandeld kinderen en stiefmoeder, niemand geeft hulp, word niet geloofd.

neemt haar stiefkinderen mee het land uit en duikt onder. goede: bescherming van haarzelf en kinderen. voor de wet is het ontvoering. (ik zeg hierbij stiefmoeder want ik weet niet hoe het zit als echte moeder haar kinderen 'ontvoerd' naar het buitenland.)

deze situatie hierboven lijkt me beter geschetst als kinderen bijv meegenomen worden door een buitenstaander om de kinderen te beschermen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Iemand vermoorden uit zelfverdediging. iemand slaat je in elkaar en jij pakt een hamer en slaat hem. dood.

moord is slecht uit zelfverdediging niet. je moest jezelf verdedigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, zoals je het zegt is het tegenstrijdig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed en slecht zijn schijnbaar tegenstrijdige begrippen, maar feitelijk zijn ze twee kanten van dezelfde medaille. We noemen dat dualisme ; het een kan niet bestaan zonder het andere, en wat voor de een heel goed is, is voor de ander slecht.
Daarnaast heb je goed in soorten en smaken ; je hebt 'lawful good' , dus het je houden aan de wet, ook ten koste van iets of iemand, maar ook 'moral good' , dus het volgen van de weg van je hart, ook als dat tegen dde voorschreven regels ingaat.

Maar hoe goed je het ook doet, je kunt het nooit iedereen naar de zin maken, dus bij alles wat je goed doet voor de een, doe je het fout voor de ander.

Dat wekt dan weer de indruk dat je onmogelijk goed kunt doen zonder ook kwaad aan te richten, maar beiden zijn natuurlijk betrekkelijk. Dat kwaad kan ook eenvoudig bestaan uit het tekort doen van alle andere hulpbehoevenden als je één iemand kunt helpen. Maar als er niet meer binnen je normale vermogen ligt, houdt het natuurlijk een keertje op. En vaak is het achteraf kijken hoe de balans doorslaat; was het goed of was het niet goed wat je deed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Indien het slecht doen vanuit hetzelfde oogpunt wordt bekeken als goed, is dat onmogelijk. Omdat je dan iets doet wat zowel slecht als goed is.
Indien je denkt van, het is slecht voor mij om deze relatie te stoppen, maar goed voor haar zodat ze dan verder kan met haar leven, bijvoorbeeld kan het wel. Maar dan moet je niet vergeten dat je 'goed' en 'slecht' vanuit twee verschillende oogpunten bekijkt. Eigenlijk is het een beetje onduidelijk dus als je zegt dat je iets zowel slecht als goed doet. Maar het is zeker mogelijk zoals ik dus al zei.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Slecht is een subjectief begrip. Wat de een slecht vindt, kan de ander als top ervaren.
Als je iets ogenschijnlijk slechts doet, om er iets goeds mee te bereiken, is dat etiket ' slecht' niet juist.
Dit komt in de professionele hulpverlening nog wel eens voor. Men noemt het een paradoxale methode.
Als iemand bijvoorbeeld maar niet wil meewerken aan zijn eigen welzijn, en je ziet echt geen mogelijkheid meer hem te motiveren, kan het soms verstandig zijn om iets te zeggen als: " Je bent een hopeloos geval. Niet te helpen. Doorgaan met jou is pure tijd- en geldverspilling. Je bent rijp voor de goot en dan moet dat maar.." (Zoiets.)
Dit soort praat wordt stellig als slecht opgevat. Toch is het bewust bedoeld om een omschakeling bij de ander te bewerkstelligen. ( Moet je de persoonlijkheid en geschiedenis van de persoon goed kennen hoor; je moet heel goed weten wat je doet, want iemand kan ook besluiten er dan toch maar een eind aan te maken) Hij kan opveren en denken: Ben je nu helemaal! Let maar eens op wat ik kan..!
Ik weet niet of je zoiets bedoelt met je vraag, maar dit is wat ik erop kan zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan niet goed zijn slecht te doen , maar ook niet slecht zijn goed te doen !