Waarom en hoe stoppen met glimlachen als ik iets heftigs vertel aan anderen? (Zie extra uitleg)?

Bijvoorbeeld vandaag; er is pas geleden een goede vriend van mij verkracht en ik vertelde dat aan mijn moeder. Toen ik het vertelde stopte ik midden in de zin omdat er (automatisch! Niet expres want ik vind dit echt vreselijk) spontaan een glimlach/grijns op mijn gezicht kwam. Ik schrok er zelf van maar ik heb dit wel vaker met heftige/erge gebeurtenissen.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
3.3K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik heb precies hetzelfde probleem

Antwoorden (1)

Het zal heel moeilijk zijn om te stoppen met glimlachen. Jij glimlacht als een vorm van zelfbescherming. Je voelt pijn, en je geest wil je daar tegen beschermen.
Je lichaam maakt het stofje endorfine aan. Endorfine zorgt er voor dat je je blij voelt. Maar endorfine kan ook de pijn verdoven, waardoor je je iets beter voelt. Als je (glim)lacht maakt je lichaam automatisch endorfine aan.
Dus als jij je heel verdrietig voelt, beschermt je geest je door te glimlachen, zodat er meer endorfine wordt aangemaakt. Als je voelt dat je moet glimlachen, laat het dan ook gebeuren en realiseer je (als dat lukt tenminste) dat dit betekent dat je echt pijn voelt vanbinnen.
Als je je er bewust tegen gaat verzetten, is er een kans dat het glimlachen overgaat in (zenuwachtig) giechelen. Dat is ongemakkelijker.