Heeft lijden nut of niet?

Soms willen we pijn en verdriet voelen omdat lijden louterend werkt. Of zelfs omdat het je redding bewerkstelligt

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijden is louterend?
Dan heb jij nog nooit geleden.

Het beste antwoord

Ik denk dat niemand graag pijn of verdriet wil voelen, alleen omdat het louterend zou werken.
Liever blijven we altijd jong, gezond en levenslustig.
Als ik voor eigen parochie spreek, kan ik wel zeggen dat de pijn en lijden in mijn leven, me heel veel innerlijke wijsheid heeft opgeleverd.
Daardoor worden soms deuren geopend, waarvan je het bestaan nog niet wist, en verkrijg je inzichten die zo waardevol zijn.
Ik geef wel eerlijk toe dat de pijn en het lijden van een naaste mij soms wel veel moeite geeft.
Zoals mijn moeder, met haar jonge geest, maar wel met haar aftakelende lichaam, wat niet wilde wat zij wilde.
Ik heb haar zo goed mogelijk verzorgd in haar laatste dagen, en haar veel licht en liefde gegeven.
Ook dat heeft mijn inzichten verdiept.
Maar om nu het lijden zelf op te zoeken, gaat mij te ver.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

In het verleden heb ik ontzettend veel leed gehad.
Het was toen verschrikkelijk maar nu weet ik dat ik er heel veel van heb geleerd.
Ik ben een sterk persoon geworden met veel meer wijsheid dan ik zou hebben gehad als ik een gemakkelijker verleden had.
Nu ben ik blij met wat er vroeger is gebeurd, ik waardeer de persoon die ik ben geworden en wil niet weten wat voor zwak, verwend en wereldvreemd wezen ik was geweest als ik een ander leven had gehad.

"What doesn't kill us will make us stronger", aldus Nietzsche.

Toegevoegd na 1 minuut:
Nu bewandel ik de paden van het leven ook met moed, ook als ik een nare ervaring tegenkom weet ik dat ik er uiteindelijk alleen maar beter van word, dat ik er van leer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Soms is dat wel nodig. Heb het zelf ook wel mee gemaakt en mij maakt het alleen maar sterker met de tijd. Je moet er alleen mee oppassen dat je geen zelfmedelijden gaat krijgen, want dan wordt het pas echt lijden en wordt je er niet beter van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zijn de ideen die de inquizitie, opus dei en alle fantastische gelovers over de hele wereld motiveren…
Het heeft een kern van waarheid want lijden kan een mogelijkheid bieden om spiritueel te groeien als men de juiste vragen stelt en kan zelfmedelijden, haat of andere negative gevoelens onder controle houden.

Toegevoegd na 1 uur:
ik bedoel fanatiek"glovers"... :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het doormaken van leed, werkt louterend. het geeft je inzichten die zonder dat leed niet of pas veel later zouden zijn gekomen.
maar om nu zo ver te gaan dat het je redding kan bewerkstelligen? nee, dat kan ik nou ook weer niet zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijden heeft geen nut. Totaal niet. Het is zinloos.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hangt er van af, of het leed zelfgekozen is of niet. zoals K.gibran schreef in zijn bekende boek'de profeet' > Sommigen vinden in de pijn hun doop...
Verder heeft zichtbaar leed alleen in groepen een functie. Alleen thuis lijden, zonder dat je het wilt, is pathologisch.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pijn kan een signaal zijn dat er iets niet goed functioneert. Pijn waarschuwt echter niet voor alles. Soms heb je pijn terwijl je lichaam goed functioneert. Pijn werkt niet louterend volgens mij.