Dat kan ook wel dividend genoemd worden.
Het is immers een betaling (dus ook soort inkomen) die een aandeelhouder ontvangt van de onderneming waar hij of zij aandelen van heeft.

Het dividend is de betaling van een onderneming aan haar aandeelhouders.
Een onderneming die winst maakt heeft twee mogelijkheden om deze winst aan te wenden. Men kan de winst herinvesteren in het bedrijf of uitkeren aan haar aandeelhouders. De aandeelhouders zijn de eigenaren van de onderneming. Het betalen van dividend heeft een negatief effect op de hoeveelheid cash die de onderneming beschikbaar heeft. Ondernemingen streven naar een stabiel of licht stijgend dividendbedrag. Het is niet ongebruikelijk om bij verlies nog steeds dividend uit te keren uit de reserves. Dividend kan ook in aandelen worden uitgekeerd, dit noemt men dan stockdividend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je krijgt alleen het geld als het bedrijf winst maakt, dit noem je dan dividend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
volgens mij noemt dat mazzel, of geluk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou zeggen : zondig inkomen ?