Het had ook blauw kunnen zijn,zolang je t bloed maar niet ziet en dat gebeurt by wit wel! Plus 1 goeie vraag
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Deze vraag is al eens gesteld. Waarschijnlijk kun je je antwoord daar wel vinden.
http://www.goeievraag.nl/vraag/wit-steriele-dokters-ziekenhuiskleur-operatiekleding.12080
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom de kleding groen is het is rust gevend .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het bloed ziet er minder rood uit op die kleur en dan ziet het er minder afschrikwekkend uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zou wel veel gezelliger zijn als operatiedokters en zuster in het rood rondliepen. Maar jammer genoeg kan dat niet. Weet je waarom? De dokters moeten duidelijk verschil kunnen zien tussen hun kleding en de wond. En dat geldt natuurlijk helemaal voor het laken met een gat erin dat over de operatieplek ligt. Stel je voor dat de dokter per ongeluk het laken aan je vel vast hecht omdat hij het verschil niet kan zien!! Daarom zijn de kleren en de lakens groen of lichtblauw.

Knappe koppen hebben uitgevonden dat groen en lichtblauw heel rustgevend zijn. En zeker voor lange operaties is dat natuurlijk mooi meegenomen. Bovendien blijkt dat mensen die lang naar iets roods kijken (zoals de dokter naar de operatiewond) diezelfde rode vlekken nog steeds zien als ze daarna naar een lichte achtergrond kijken. Vandaar dat ook witte operatiekleren niet gebruikt worden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat groen complementair is met rood, wat de kleur van bloed is.
Complementaire kleuren staan in een kleurencirkel diametraal tegenover elkaar.

Contrasteert dus, groen en rood.

Bovendien:
Groen zijn = balans in de energie, gevoel van tevredenheid, optimistisch, vol vertrouwen, vrede en harmonie in het leven.
Groen staat in verband met genezing en hoop en geeft stabiliteit, richting, meer vriendelijkheid en geloof.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed gevonden ! +
hahahaha.. Goede vraag. Ik denk oa vanwege het bloed, maar het is nogal licht-groen, dus je ziet het bloednogal. Waarom geen rode operatiekleren? -.-'