Hebben dominante of onderdanige mensen een grotere persoonlijke ruimte?

en waarom?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
7K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In de psychiatrie wordt ook gebruik gemaakt van psychomotorische therapie. Een van de oefeningen in PMT heeft te maken met deze persoonlijke ruimte.
De cliënt wordt in een zaal/kamer gezet en de therapeut gaat er op meters afstand lijnrecht tegenover staan. Cliënt en therapeut kijken elkaar aan en de therapeut loopt langzaam richting de cliënt. Net zo lang totdat de cliënt aangeeft dat het niet prettig meer voelt. Mijn ervaring uit MDO's is dat 'onderdanige' personen (veel) meer persoonlijke ruimte claimen tijdens deze oefeningen dan 'dominante' personen.
Dit kan ik echter niet staven. Een dergelijk specifiek onderzoek is mij niet bekend.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Ik ben niet erg dominant, kan wel zo overkomen maar dat is een masker. Ik heb de pest aan mensen die heel dichtbij komen. Minder dan een halve meter is voor mij heel onaangenaam.

Antwoorden (3)

Je persoonlijke ruimte stemt op een natuurlijke manier overeen met wie je bent. Iemand die onderdanig is, is meestal geneigd om te weinig ruimte in te nemen of juist meer dan klopt vanuit vaak een overcompensatie van onzekerheids en/of minderwaardigheidsgevoelens.
Ben je dominant, dan sta je met beide voeten op de grond en dit maakt dat je je aanwezig voelt en voelbaar voor jezelf. Je respecteert jouw grenzen en anderen zullen die ook eerbiedigen...je straalt uit of je iemand in de buurt wilt hebben.

Ik denk dan ook dat een dominant persoon eerder aangeeft 'tot hier en niet verder' en dus een grotere persoonlijke ruimte opeist dan een onderdanig persoon.
Een onderdanige persoon zal automatisch meer op afstand blijven van een ander omdat deze zich eerder als indringer van die persoonlijke ruimte voelt.
Het minderwaardig aan een ander voelen ligt m.i. daaraan te grondslag.
Kan zijn dat ik het mis heb, maar zo zie ik het.

Toegevoegd na 5 minuten:
Grappig, ik lees het nog eens door en kom tot de ontdekking dat juist het afstand nemen dat een onderdanig persoon doet, hem/haar automatisch een grotere persoonlijke ruimte geeft. Zo kan je het dus ook zien. Ben benieuwd hoe anderen dit zien en ben geïnteresseerd geraakt...goeie vraag dus en ik zal hem volgen (^-^) .
8 jaar geleden
Een persoonlijke ruimte is een kwestie van je grens zetten. Een dominant persoon zet de grens ruim, omdat hij andermans grens niet aanvoelt. Een onderdanig type zet zijn grens ook ruim, omdat deze daardoor veel dienende omgeving aanbiedt.
wie heeft nou de grootste ruimte? Ik denk dat je het moet zoeken in de overlapping. Dominant en dienend zullen elkaar ruim overlappen. Iemand die wel zijn grenzen evenwichtig durft te stellen, die zal de kleinste persoonlijke ruimte innemen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dominant en onderdanig is een aangewend patroon.
Het is een patroon wat proefondervindelijk een voordeel heeft opgeleverd in je heel jonge jaren, waarin veiligheid en de macht om dat te voelen van groot belang was.
Vervolgens binden we ons ongemerkt, telkens aan dat patroon, zelfs vandaag nog als we niet opletten.

Dominantie stelt hogere eisen in het algemeen.
Je komt immers ook eens iemand tegen, die daar gedrevener in is, en dat leid dan tot conflicten.
De keuze om dominant te zijn, al is het onbewust in je gedrag opgenomen, heeft ook tot gevolg, dat je gedreven bent in het winnen van je plek.
Je bent ook eerder geneigd om ambitieus te zijn.
Vaak merk je, dat het okee gevonden wordt als iemand dominant is, als hij dan maar wel erg goed is in wat hij doet....
Als je er goed over nadenkt, merk je dat dominant geen gevoeligheid heeft.
Het is de ongevoeligheid, die het overstemmen in gesprek opleverd, of het voordringen in een rij, het wegwuifen van ideeën die goedbedoeld zijn, het ongevoel voor 'niets wetende' kinderen, het neerkijken op de ander, etc,etc.
Dominant zijn, maakt je ook nog arrogant..

De onderdanigheid is echt niet beter, al is het tegengesteld.
Onderdanig is ook een patroon, waarin je eens die veiligheid voelde, en gewoon aangenomen voor het vervolg.
In onderdanigheid wil je verschuilen en ben je niet oprecht, nooit spontaan over wat je denkt en wat je voelt.
Je bent de mindere, en wacht nog liever af, dan dat je van je laat horen....liever verscholen en stiekum, dan open en eerlijk.

De dominantie en de onderdanigheid, geven elkaar voeding.
Ze zijn beide een gevangenis, zolang je er mee leefd.
Een akelig blok aan je been, terwijl je denkt..het valt wel mee.

De ruimte die zei beide hebben, is heel beperkt.
In omgang zul je merken, dat beide in een eigen wereldje bestaan, die niet openstaat voor een ander, althans niet zo snel.
Dat betekend dat er weinig vrijheid zal kunnen zijn, dus liefde is er niet.
Pas op, ze geven wel voor een ander, maar de drijfveer is hun onderdanigheid of dominantie, niet de liefde zelf.

Hoeveel ruimte die gedragsgrens toelaat, is verschillend en relatief aan de mate van hun eigen herkenning, en kun je volgens mij niet algemeen vastleggen.

Wel heb ik er eens een goed boek over gelezen, misschien vindt je dat interessant?
" zonder grenzen" van Ken Wilber.

;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
amc
8 jaar geleden
Op zich is dit een goede uitleg over de beide vormen. Ik ben het ecchter niet direct eens met jouw stelling 'liefde is er niet'. Ook dominante of onderdanige mensen zijn uitstekend in staat, om iets of iemand echt lief te hebben en ervoor door het vuur te gaan als het zou moeten. Sommige mensen zijn juist door hun liefde voor iemand onderdanig aan hem/haar. Iemand die dominant is hoeft ook niet hard en egoïstisch te zijn. Het zijn karaktertrekken en die kunnen heel goed ook bij een liefhebbend persoon horen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat betekend dat je wilt 'roeren' en er een mengseltje van wilt maken, wat ook nog eens erg verwarrend is. ;-) Liefde valt niet te manipuleren, je ervaart het of niet, een tussenweg is er helemaal niet. Mensen die hun dominantie ( of onderdanigheid) voorrang geven in zichzelf, kunnen net zo goed aandacht voor een ander hebben als jij en ik, maar het uitgangspunt....is hun dominantie en de voortdurende bevestiging daarvan.
Het is een drijfveer voor het zelfbeeld.
Liefde is dat niet. Dat kunnen we evengoed liefde noemen, daar zijn we vrij in, maar als het puntje bij het paaltje komt, dan neemt de feitelijkheid zijn plaats weer in.
Zo is het karakter wat we hier de schuld gaan geven, een bedenksel wat eens maakbaar was.(al ging dat onbewust.)
En dat kun je dus ook weer loslaten, als je inziet wat je doet. ;-)