Wat gebeurd er als die andere orkaan in ijsland de Katla uitbarst?

Toegevoegd na 2 uur:
orkaan is vulkaan

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
orkaan of vulkaan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn overigens wel meer dan 2 vulkanen in Ijsland.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sorry italklaas

Het beste antwoord

Wat er gebeurt als de grotere vulkaan Katla ook ploft is moeilijk te zeggen. Afhankelijk van de intensiteit van de uitbarsting en hoe de as zich verspreidt kan vanalles gebeuren.
Van bijna niets en amper overlast, tot een jaar zonder zomer, zoals in 1816. Misschien zelfs een vorm van global dimming die lange tijd voor rode zonsondergangen zorgt, of voldoende zwavel in de lucht om te zorgen dat het zwavelzuur gaat regenen, en ja, in principe zou een hele hevige uitbarsting een jarenlange vulkanische winter, zeg maar een soort ijstijd, in kunnen luiden.
We zullen zien...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dan krijgen we een enorme vergroting van wat we nu gezien hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Orkanen heeft IJsland niet zoveel last van.... Maar als andere vulkanen zich daar ook gaan beroeren kan het wel eens behoorlijk lastig worden voor de IJslanders.....!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hangt af van de situatie en de kracht van de uitbarsting. Als Katla lava zou spuwen, zou Ijsland nog een grotere natuurramp kennen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan zouden we nog wel eens maandenlang last kunnen hebben hier in europa.
Het gaat er veel aan liggen hoe de wind staat.
Maar maandenlang niet vliegen betekent een financiele aderlating voor het hele land.
Denk eens aan de bloemenexport en de groentes.
Auto onderdelen die uit azie komen.
Ook de reiswereld zou een klap krijgen,en de vacantie landen waar we naar toe gaan.
Zo is eigenlijk de hele wereld afhankelijk van elkaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De bloemensector is al flink geraakt. Niet alleen liggen hier al overkoopbare bloemen weg te rotten, een heel groot deel van de bloemen die verhandeld worden in Aalsmeer is afkomstig uit Ethiopie en Kenia. De sierbloementeelt heeft wonderen verricht voor de lokale economie, maar die broze groei krijgt nu klappen.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/8626215.stm
Ik hoop niet dat dat gebeurt. Europa maar vooral Ijsland zit niet op zo'n ramp te wachten. De ijslanders moeten dan meer evacueeren en in europa blijft het luchtruim dicht wat ook weer de nodige consequensie's heeft