Wat is het verschil tussen een medium en kanaal als het gaat om marketingcommunicatie? (Met enkele voorbeelden ter verduidelijking)

Graag enkele voorbeelden ter verduidelijking. Enkel de uitleg op het internet is voor mij niet voldoende om de verschillen in te zien.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
15.3K
Nosky
9 jaar geleden
Hoe bedoel je precies?
Globaal gezien maak je in eerste instantie een keuze uit de mogelijke communicatie kanalen --> Dat kan zijn TV, Radio, Billboards, internet noem maar op. Dat hangt natuurlijk allemaal af van hetgeen en naar wie/wat je wilt communiceren. Als je voor een specifiek kanaal kiest, bijvoorbeeld TV. Dus TV als communicatiekanaal, en binnen dat kanaal zijn verschillende media die allen een andere doelgroep/profiel hebben.
Ik weet niet of je op dat verschil tussen kanaal en media doelt?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat verschil bedoel ik inderdaad. In het geval van televisie als kanaal zou je dus tv-commercials en teletekst bijvoorbeeld als media kunnen zien? Nog een voorbeeld bij het kanaal internet. Een website, Google AdWords, Youtube video's en banners zijn media die bij het kanaal internet horen? De verschillen tussen kanaal en media lijken soms klein bij het lezen van verschillende teksten.
Nosky
9 jaar geleden
Ok. Goed, het is maar net hoe je het interpreteert en op welk niveau je beredeneert/uitwerkt. Je moet kijken naar wat je naar wie wil communiceren, en welke manier dan de juiste is. Dus op welke manier je de meeste efficientie en effeciviteit in je bereik hebt. Het hangt allemaal van de doelgroep af. Hoe specifieker die is, hoe gerichter je communicatieuitingen kunt ontwikkelen. TV-commercials is massacommunicatie, dus massa budget. Maar als je een kleine specifieke doelgroep hebt of een niche, zijn er veel kleinschaliger mogelijkheden om uiteindelijk hetzelfde bereik te hebben. Als je bijvoorbeeld gedrukte media als kanaal hebt, kun je kiezen voor een krant. Grote oplage, breed bereik, algemene doelgroep. Gaat je boodschap echter over een nieuw item op autogebied, zijn er tal van tijdschriften die veel doeltreffender zijn.
Uiteindelijk betaal je voor iedereen die jouw advertentie of boodschap ziet. Maar als maar 10 procent van die 'iedereen' binnen jouw doelgroep valt, is 90 procent dus niet relevant en zonde van de inspanningen/geld. Het is denk ik een beetje hoe je het zelf definieert en uitwerkt. TV kun je als medium zien, terwijl, al je het over 'de media' hebt, je eerder spreekt van specifieke zenders/omroepen. De vertaalslag van kanaal naar medium zou in mijn ogen de vertaalslag van algemeen/globaal naar specifiek(er) moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je heldere uitleg. :)

Antwoorden (1)

Een medium is de drager van een boodschap. (TV, krant zijn media) Een kanaal is meer een route, een samenhangend stel bedrijven middels welke trefzeker een consument te bereiken is. (retailkanaal, petrolkanaal). Als het gaat om aan te duiden hoe je je consument bereikt kan je dit min of meer door elkaar gebruiken. "We bereiken de consument middels het medium toiletreclame binnen het horecakanaal"