Hoe noem je iemand die gevoelens van anderen kan aanvoelen?

Hoe noem je mensen die gevoelens van anderen kunnen aanvoelen? Spreek je dan over lichtmensen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
17.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waarzegger ?

Het beste antwoord

Mensenkennis, in het geval dat iemand van een onbekende gauw kan aflezen hoe hij of zij zich voelt. Deze ziet dit aan het gezicht of de lichaamshouden. Psychologen zijn hier ontzettend goed in omdat zij die mensenkennis hebben aangeleerd.

Het kan ook dat je bij iemand waarmee je een hele goede band hebt, aanvoelt dat er iets met hem/haar aan de hand is terwijl diegene niet bij je is.
Die komt door de hechtheid van de band met de ander en daar is verder niet echt een naam voor.

Veelal zijn mensen ook hooggevoelig te noemen als ze gauw sferen en stemmingen aan kunnen voelen.

Toegevoegd na 40 seconden:
-lichaamshoudING- , in de tweede zin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Hoogsensitief.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel veel mensen kunnen in meer of minder mate aanvoelen, hoe een ander zich voelt. Dit komt onder andere door lichaamstaal van de ander. Mensen die meer aanleg hebben, om dit aan te voelen noemen we sensitief of hypersensitief.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waarom worden er zoveel minnetjes uitgedeeld?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snap het ook niet Question. Waarschijnlijk iemand die het niet geloofd dat het bestaat?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
misschien door je term 'hyper' voor hoog?
Hyper heeft vaak een beetje een negatieve klank, en hooggevoelig wil natuurlijk niet zeggen : óvergevoelig.
Dat zijn empathische mensen, en mensen die echt geïnteresseerd zijn in de medemens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat zijn gewoon mensen die een beetje gevoeliger zijn dan de gemiddelde.
Lichtmensen klinkt zo zwaar, maar ook weer licht :).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoogsensitief_persoon
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hooggevoelige mensen
Oftewel HSP (high sensitive person)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De term "lichtmensen" komt m.i. vanuit het Boeddhisme, waar men er van uitgaat dat iedereen een verlicht mens kan worden.
Zie hier een beschrijving van lichtmensen.
http://www.spiritalk.nl/archive/index.php/t-75.html

Nee.
Dat zijn geen lichtmensen.
Het zijn ook niet altijd mensen die hoogsensitief zijn.
Het zijn vaak hele gewone, aardige, sociale mensen, die hun best doen om anderen te begrijpen.

Maar je hebt het over: gevoelens van anderen aanvoelen?
Daar ben ik een beetje huiverig voor.
Je kunt nog zo empathisch of sensitief zijn, je
kunt nooit echt voelen wat een ander voelt.
Je kunt begrijpen hoeveel pijn of verdriet iemand heeft, maar je kunt niet zijn of haar pijn echt v o e l e n.......

Empathie:
*Ons inlevingsvermogen in de gevoelens van anderen.
Een van onze allerbelangrijkste sociaal-menselijke kwaliteiten.
* het zich-invoelen, medevoelen; vermogen zich in anderen in te leven
* het zich verplaatsen in de gevoelens van een ander,
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heldervoelend, als je het spiritueel bekijkt, en dat doe ik.
Ik heb dat nu op het moment.
Terwijl de persoon niet bij me is, en ik hem ook al heel lang niet heb gezien, voel ik hem aan.
Het schoot me zo spontaan vanuit mijn hart in mijn hooft, dus niet andersom.
Ineens zo'n gevoel, en 1 sec later zat ik met zijn naam in mijn hoofd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat zijn gewone mensen zoals jij en ik
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aanvoelen wat een ander voelt is wat de meeste mensen in ieder geval een beetje kunnen, vrouwen gemiddeld meer dan mannen. Dat noemen ze empatisch vermogen. Het is dus niets bijzonders. Het begrip lichtmensen klinkt nogal alsof het om buitengewoon bijzondere mensen gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een waarzegger, of een gedachtenlezer !