Waarom geloofden Duitse genetici in de notie 'superioriteit'?

Iedereen met basiskennis over de evolutieleer weet dat een superieur ras niet kan bestaan omdat elk ras zich specialiseert. Iemand met weinig pigment kan goed gedijen in het noorden waar het nodig is alle zonnige stralen op te vangen en in het zuiden moet je ze juist blokkeren en is veel pigment handig. Het is dus maar net waar je, je begeeft.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.6K
Castle
9 jaar geleden
Ook zijn mensen kuddedieren. Mensen gedijen in een groep. Alleen wat een groep bind sluit andere mensen weer uit. Denk maar eens aan de ruzies tussen Ajacieden en Feijenoordsupporters. Echter bij het kijken naar het Nederlands elftal is het 1 grote groep. Toch denkt ieder met zijn eigen groep superieur te staan. Je merkt dat als het economisch minder gaat in een land zoals Duitsland, België of Nederland dat extreem rechts meer stemmen krijgt. De mensen die roepen dat er minder geld naar het buitenland moet, etc. Van het moment dat je op school bent leer je prestatiedrang aan. Punten score. In de sport beter zijn dan de ander. Concurreren met andere voor een baan. Etc, Op het moment dat je niet mee kan hoor je niet bij de groep. Superioriteit is dus niets anders als groepsgedrag waarbij je de groep boven die van een ander stelt zoals dit nu nog gebeurt. Elk mens is uniek. De rest is groepsgedrag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als reactie op veridiglavus, het gaat erom dat superieur een relatief begrip is waar een waardering van de kijker aan vast zit. In het voorbeeld van de koe is kennelijk melkproductie het criterium maar voor een ander zou vleesproductie het criterium kunnen zijn. Of bijvoorbeeld dierenwelzijn etc. De vraag is dus vanuit welke verzameling criteria Duitse genetici in hun definitie van 'superioriteit' geloofden. Alleen denk ik dat ze dat zelf niet zo zagen...

Het beste antwoord

De nazi mentaliteit komt voort vanuit een poging tot de verbetering van het menselijke ras. Dit is een vorm van eugenetica die ooit begon met Galton, die door selectie slimme mensen zou creëren. In Amerika kwam dit tot uiting in bepaalde 'genen registers', waarin de wenselijke en onwenselijke eigenschappen werden geregistreerd door de Eugenics Records Office, welke ook de eugenetica tot uitvoering bracht.

Deze gedachte breidde later uit als een sociale beweging in heel Europa (ook Nederland; denk bijvoorbeeld aan huwelijksadvies en het apart opsluiten van debielen om zodoende voortplanting te verhinderen). De nazi's hebben dit echter harder aangepakt en zijn euthanasie gaan plegen op 'ongewenste mensen'.

De bronnen en de term eugenetica geven je denk ik nog wel meer informatie over het onderwerp.