Is goeievraag een wetenschappelijk experiment?

Het heeft alles in zich van een sociaal systeem. Status (punten), belonen (beste antwoord, duimpje omhoog), straffen (duimpje omlaag), controle (meld misbruik), achterdeurtjes (onderling bericht sturen), etc.

zie: http://webpanel.ilsemedia.nl/

http://www.nu.nl/internet/1938106/goeievraagnl-koppelt-vragenstellers-en-kenners.html

"Ilse media richt zich met de site alleen op de Nederlandse en Belgische markt"

de kernwaarden van de eigenaar van goeievraag : http://www.sanoma-uitgevers.nl/nl-web-Over_ons-Onze_Kernwaarden.php

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Antwoorden (8)

Een experiment kan het best zijn maar wetenschappelijk is het niet.

Je zou dan een model verwachten dat zaken verklaart, gegevens verbind binnen een theoretisch verband en het liefst ook nog voorspellingen doet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ok, en waaruit concludeer je dat dat niet het geval is?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In stricte zin kan ik dat niet weten want het kan allemaal geheim zijn maar waarom zou je dat denken? Verder zie ik nergens controlemogelijkheden of beperkingen van wat dan ook. Ook dat schijnt me niet al te wetenschappelijk toe.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
http://en.wikipedia.org/wiki/Double-blind
" To blind a person involved in research (whether a researcher, subject, funder, or other person) is to prevent them from knowing certain information about the process"
Wie modereert de mods?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is niet wetenschappelijk, het is geen experiment, het is gewoon niks nie
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Niemand modereert de mods. Ze zijn onzichtbaar en *oncontroleerbaar*.
Het zal niet opgezet zijn als zodanig maar het ís het natuurlijk in potentie wel. Ben benieuwd wat er tzt. met de "onderzoeksresultaten" gaat gebeuren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zou kunnen. Misschien dat over een paar maanden hier een bericht staat dat deze hele site een expiriment was. Het is idd zo dat op elke forum bepaalde relaties bestaan. Zo wordt iemand die veel post vaak sneller serieus genomen dan een 'newbie'. Ook kan je door de stijl van discussie voeren en iemands mening een beetje inschatten wat voor persoon iemand is. Het is in ieder geval heel interessant.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zou het wel etisch zijn wanneer dit gebruikt wordt als wetenschappelijk experiment zonder het medeweten van de onderzochte personen?

Naar mijn idee niet in ieder geval.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zeker niet wetenschappelijk. Dan zou je alles wat je antwoord met bewijzen moeten ondersteunen en die kunnen vrij complex worden.
Sociaal wel denk ik.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit zou best kunnen . Heb in dit verband al de vraag gesteld van het Icarus experiment waar een zeer goed antwoord opkwam. het experiment ging uit van de universiteit om de gedweeheid aan een bepaalde abstracte authoriteit in te schatten. En het antwoord werd niet door de moderator weggehaald. Elke mens bouwt zijn eigen gehoorzaamheidsnorm in volgens opvoeding, ervaring en inschatting. Sommige zullen "befehl is befehl" letterlijk uitvoeren en sommigen zullen hun rebelse alertheid doen ontplooien. Zie in de geschiedenis het verhaal van Tijl Uilenspiegel tegen de spaanse overheersing.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
heel goed wat je zegt...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
I as in Icarus (French: I... comme Icare) is a 1979 French thriller film directed by Henri Verneuil. In die film wordt het experiment uitvoerig beschreven. maar ik kan nergens de naam van het experiment terugvinden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
heb het teruggevonden : De experimenten van professor MILGRAM. Ik ga dit eens nader onderzoeken. Groetjes
Wellicht dat na een jaar iemand van de Sociale Academie inzicht in de database vraagt om eens iets te gaan onderzoeken. Maar tot die tijd zal Ilse het hebben opgezet om er op een dag geld mee te verdienen.