Niet doen, nutteloos... Hoe voelt het om een echolocatie-zintuig te hebben zoals een vleermuis. Dat kun jij je ook niet voorstellen, dus don´t even try...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien door een vergelijking te maken met gevoelens die hij/zij wel kent.

De nacht is niet alleen donker, maar vaak ook koud. Afwezigheid van licht gaat vaak samen met koudere temperaturen. Misschien kun je het zo uitleggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is niet zo moeilijk. Hetzelfde wat hij ziet.

Moeilijker is om uit te leggen hoe licht de dag is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals elk kind het leert, door een dag/nachtritme te maken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Donker is net zoiets als volledige stilte... Iemand die blind geboren is heeft waarschijnlijk helemaal geen lichtperceptie,dus alles is donker. Het is dus moeilijk om iets te gaan vergeliijken.

Je kunt beginnen met de zon... de zon geeft warmte en is te voelen voor een blinde persoon. Je kunt uitleggen dat de zon ook licht geeft, wat voor ziende mensen de omgeving zichtbaar maakt. Zodat wij wetemn waar we heen gaan en nergens tegenaan lopen. Als een blindgeboren persoon iets begrijpt van het gegeven zien, kun je uitleggen dat nacht betekent dat de zon aan de andere kant van de aarde is, en bij ons geen licht geeft, waardoor ziende mensen (zonder licht) net zo weinig kunnen zien als hij/zij.

's Nachts in het pikkedonker zijn we allemaal gelijk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
""Als wij in het donker van de nacht zijn, is alles hetzelfde als voor jou"" We kunnen ons dan alleen orienteren op voelen, ruiken en horen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Warmte van de zon is een manier.

De andere en betere is het verschil in geluid.

's nachts zijn er bijna geen omgevingsgeluiden en is het veel stiller.

Let er maar eens op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je gaat ervan uit dat diegene dat nodig heeft.

Niets is minder waar.

Het is overbodig om iets uit te leggen, wat de ander toch niet kan of gaat gebruiken.

Je moet je afvragen, waarom wil ik dat deze blinde ziet?

(omdat jij ziet en het niet kan aanzien dat die ander niet ziet wat jij ziet?)

Iedereen is anders, en zal het met zichZELF moeten doen.

de blinde ziet niets.
De ziener ziet datgene dat ie WIL zien (en wat ie wil dat anderen zien).

Toegevoegd na 2 uur:
het was god's bedoeling niet de blinden te laten ZIEN.

het is God's bedoeling de 'zienenden' niet langer blind te laten zijn!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
praat erover, beschrijf het, vertel.
ik las dit:

Ik zie donker voor mijn ogen.
Het is alsof ik een blinddoek draag.
Ik zoek mijn weg met mijn handen.
Mijn tastende vingers krioelen van omhoog naar omlaag
Als ik een plek niet goed ken.
Ga ik ruiken luisteren en voelen, om te weten waar ik ben.
Als mensen me zien lopen kijken ze en blijven even staan.
Sommigen wijzen, lachen, of fluisteren tegen elkaar.
Maar ik trek me er niets van aan.
Dan loop ik gewoon verder en denk ik: "ze doen maar."
Ik zie donker voor mijn ogen.
Maar 'k zie geen duisternis.
Ik kan je wel vertellen...
Met blind zijn is niets mis.
Iman Charif
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je zegt dat het er net zo uitziet als de dingen die hij nu ziet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan een vis niet uitleggen wat water is. Het antwoord is dus: kan niet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het donker van de nacht is vooral donker omdat we er niets kunnen zien; voor een blinde is dit dus als met zijn handen op zijn rug gebonden iets moeten bekijken.
De duisternis is niet kunnen voelen.