Waarom kijken mensen graag naar horror en waarom vinden andere het zo eng?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Omdat smaken verschillen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Haha, nee maar op die manier vroeg ik het me niet af. :P Meer op de manier zoals uhmramon het bedoelde, maar toch bedankt !

Antwoorden (1)

Hieronder een stukje tekst door Laura Mol, van de webite van het Studium Generale van de Universiteit Utrecht:

"Uit onderzoek is gebleken dat mensen die hoog scoren op een test die meet in hoeverre je sensatie belust bent, vaker naar horrorfilms gaan. Deze mensen hebben opwinding en prikkels nodig, die krijgen ze bij het kijken naar enge films. Vaak zijn dit jongeren, zij zoeken meer naar intense ervaringen. Ouderen hebben genoeg aan de angsten die het echte leven hen presenteert. Een opvallende ontdekking uit één van de studies naar angst is dat hoe sterker de negatieve emoties (zoals angst, stress en zorgen) tijdens het film kijken, hoe meer plezier een persoon uit de ervaring haalt. Blijkbaar correleren ongemak en verrukking en komt het plezier uit de opluchting die volgt. De enge film biedt een catharsis, een emotionele ontlading en ontsnapping van het echte leven, waarin onbetaalde rekeningen en mislukte relaties de grote problemen zijn. Dan kan een moordende psychopaat op het witte doek een welkome afleiding zijn."

Zie: http://www.sg.uu.nl/nieuwsblog/2012/09/17/wetenschap-in-hollywood-waarom-zijn-horrorfilms-zo-populair
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kijk hier heb ik wat aan, dankjewel !