Waar komt nichterigheid vandaan?

Hee

Ik ben homoseksueel. En ik denk veel na over , zoals veel mensen het noemen, 'nichterigheid'.
Sommige mensen zeggen weleens van mij dat ik vrouwelijk kan doen.
Toen vroeg ik een keer 'nichterig bedoel je?'
Maar dat was anders volgens hun.
Dat bracht me aan het denken.

Als ik ga stappen zie ik namenlijk weleens van die 'nichterige homo's', hoe ze hun handgebaren doen, hoe ze praten enzo.
Maar dat lijkt niet op het gedrag van een vrouw.
Dus dan denk ik, waar komt dat eigenlijk vandaan?
Drag Queens doen namenlijk ook zo overdreven.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je vraag heeft verrijkende antwoorden opgebracht. Bedankt voor het stellen er van :)

Het beste antwoord

'Nichterigheid' zijn aangeleerde maniertjes, die mensen gebruiken om zichzelf te onderscheiden maar die heel weinig met vrouwelijkheid te maken hebben. 99% van de vrouwen heeft de 'nichterige' maniertjes ook niet, ze maken een karikatuur van vrouwelijkheid.
"Vrouwelijk gedrag" bij mannen heeft meer te maken met het hele brede grijze gebied tussen 'extreem mannelijk' en 'extreem vrouwelijk' gedrag. Jij bent een man, maar je zit aan de vrouwelijke kant van het grijze tussengebied. Dat bepaald gedrag 'vrouwelijk' en 'mannelijk' genoemd wordt, heeft meer te maken met ingesleten vooroordelen dan met ECHTE knetterharde grenzen tussen wat mannelijk en wat vrouwelijk is.
'Vrouwelijk gedrag vertonen' door mannen hoeft trouwens niet direct samen te hangen met homosexualiteit; er zijn veel mensen die niet in het stereotype gedragshokje passen, en hetero zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
-

Andere antwoorden (2)

Mensen geven onbewust signalen af over wie ze zijn. Dat maakt het sociale verkeer wat makkelijker. Door je houding, je kleding je uitspraak geef je vaak aan waar interesses liggen, of je hoog of laag opgeleid bent, of je arm of rijk ben en soms dus ook je seksuele voorkeur.

Doordat je die dingen aangeeft geeft het anderen de kans in te schatten hoe jij in elkaar zit en welke punten waarschijnlijk belangrijk zijn in je leven. Omdat homo's een minderheid vormen is dat nog eens extra belangrijk omdat homofilie niet aan status of opleiding is af te lezen.

Door als man "nichterig" gedrag (wat een vreselijk woord, maar ik begrijp wat je bedoeld) uit te stralen geef je aan dat jij homo bent. Anderen pikken dat op en omdat de mens graag gelijk denkende groepen vormt is het dus ook een makkelijke manier om met andere homo's in contact te komen. En, wie weet, zo wel een geschikte partner te vinden om een relatie mee te starten. Of minstens een sociaal vangnet om je heen te bouwen van mensen die net als jij zijn en waar je over bepaalde dingen kan praten.

Wanneer groepen dat gaan doen gaan andere gelijksoortige groepen zich ook zo gedragen. Zo ontstaat een hele cultuur waardoor het nog herkenbaarder wordt voor iedereen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mooi geformuleerd, goed ingeleid, helder +
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
mee eens, duidelijk antwoord. ook een plusje van mij
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat een verruimend inzicht. Door een antwoord als deze ben ik de vraagsteller dankbaar ;)
Waar dat vandaan komt? Gewoon uit zoals jij bent.

Iedereen heeft een mannelijke en vrouwelijke kant. Iedere man en iedere vrouw. En daarom heeft iedere man "vrouwelijke kanten" en iedere vrouw "mannelijke kanten". Heel normaal en sommige mensen zijn wat meer andorgyn dan anderen (dat je wat meer van het andere geslacht hebt in je kenmerken dan anderen).

En ja, sommige mensen (niet alleen "homo's") tonen dat wat meer dan anderen. Dat sommigen dat doen heeft niets te maken met dat ze "uitgesproken homo / nichterig" willen zijn maar met het feit dat ze zichzelf durven/willen zijn. Dat is dus abslotuut niet een drag-queen zijn.

Een drag-queen, oftewel een travestiet is een ander "genre". Een travestiet is vrijwel altijd een hetero die zich als vrouw voordoet (even heel kort door de bocht). Dus niet een homo die zijn vrouwelijke kant laat zien.

De meest wijze raad die ik ken is "Wees jezelf". Klinkt misschien heel standaard maar zo is het wel. Als jij je prettig voelt bij een manier van praten/bewegen/doen dan moet je dat doen. Hoe een ander er ook tegen aan kijkt. Jij bent jij, veel plezier in je leven ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Plus. Gewoon uit zoals jij bent.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja. het verschil is alleen, een Drag Queen is een travestiet maar dan een stapje verder want een Drag Queen is vaak een showtravestiet. Het is voor de entertainment. Een Drag Queen doet het express. Dat is wel een verschil. Ben je dat met me eens?