Wat is precies het verschil tussen de vrijmetselaars en de illuminaten, en op wat voor manier staan zij in verband met elkaar?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik raak steeds zo geobsedeerd door die profielfoto van jou, haha!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:p
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Likjt op een v/d illuminaten (;

Het beste antwoord

Illuminaten;
Geheim genootschap. Leden moeilijk te achterhalen.

Motto: orde creeeren door eerst chaos te ontwikkelen.
Doelstelling: totale wereld overheersing. " nieuwe wereld orde" door ontwikkelen wereld parlement, wereld leger, wereld voedsel directoraat, wereld belasting directoraat en mondiaal geaccepteerd en gestandardiseerd geld.

Vrijmetselarij;
Naam en adres leden gewoon in telefoonboek.
Wereld verbeteraars.

Motto; geestelijke en morele verheffing onderlinge waardering en wederzijdse hulp.
Doelstelling; scheppen van een betere mens als onderdeel van een betere samenleving in het hier en nu.

De vrijmetselarij is de oudste broederschap van de 2.
Voorheen alleen toegankelijk voor mannen, tegenwoordig kent deze groepering ook vele vrouwelijke leden.
Vrijmetselaars kennen wel zo'n 32 "lagen" die zijn kasten noemen.

De illuminaten zijn later ontstaan. Er zijn bewijzen dat illuminaten zijn doorgedrongen tot de hoogste kasten(want meest invloedrijke) in de vrijmetselarij en daar hun ,wat meer duistere plannen, smeden met presidenten en andere groot politieke leiders.

De doelstelling van de gemiddelde vrijmetselaar is heel wat nobeler dan die van een illuminaat... maar ja...hoe
machtiger hoe verleiderlijker om misbruik van die macht te maken.

Illuminaten zijn dus een beetje als de duiveltjes op de schouder van de vrijmetselaars.

Toegevoegd na 3 minuten:
http://silviavideler.wordpress.com/2009/08/20/de-orde-der-illuminaten/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedankt, goeie uitleg

Andere antwoorden (2)

Dit is wat er over kon vinden, lees het linkje maar eens.

"Staat bij de vrijmetselaars in het algemeen de Duitsche trouw nog op den voorgrond, bij de orde der Illuminaten en nog meer bij de Carbonari doet zich het beginsel van het Jesuïtisme gelden dat het doel de middelen heiligt. Men heeft langen tijd elken invloed der geheime genootschappen op de gebeurtenissen van Europa bijna geheel ontkend en bepaaldelijk den zamenhang tusschen de Jesuïten en de Illuminaten betwijfeld. Voorzeker, even eenzijdig als het is de Katholieke reactie in het begin der 17de eeuw uitsluitend aan de Jesuïten toe te schrijven, is het ook de Fransche omwenteling alleen aan de Vrijmetselaars en Illuminaten toe te kennen. De Jesuïten konden alleen invloed hebben in een tijd waarin de ijver voor de Kerk levendig was, de Illuminaten insgelijks slechts in een tijdvak waarin men harts togtelijk naar vrijheid verlangde. Een te eenzijdig gewigt toe te schrijven aan den invloed van geheime genootschappen mag echter den waren historischen zamenhang niet doen voorbijzien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Illuminati heeft als uiteindelijke doel de macht van de aarde in handen te krijgen door middel van angst creeren.

Vrijmetselarij is een internationaal verbreide en regionaal gestructureerde broederschap van mensen die streven naar geestelijke en morele verheffing, onderlinge waardering en wederzijdse hulp.

Het verband met elkaar is nooit bewezen, maar gespeculeerd.