Het principe van een factoranalyse is het reduceren van informatie. Je wilt eigenlijk een reeks variabelen samenvatten door een beperkt aantal factoren. Daarnaast wil je ook nog eens een goede interpretatie vinden voor deze factoren.

Het uitgangspunt van een factoranalyse is de correlatiematrix. Naar aanleiding van deze matrix moet je een benadering kiezen, bijvoorbeeld een principale componenten analyse of een principale factor analyse.

Het verschil tussen de componenten- en de factor analyse zit hem in unieke variantie.

- Bij een componentenanalyse kan de gehele variantie van alle variabelen volledig worden verklaard door de andere variabelen in het model.

- Bij een factoranalyse kan de variantie van elke van de variabelen niet volledig verklaard worden in het model. Elke variabele heeft dus als het ware een uniek deel.