Wat is de definitie van een discussie?

Ik ben geen fan van discussiëren omdat geen drang heb om mij zelf gelijk te stellen. Maar is het discussiëren iets wat gemotiveerd wordt door het gelijk willen hebben of heeft het ook nog een doel?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.8K

Het beste antwoord

Een uitwisseling van argumenten louter met het doel gelijk te krijgen (te winnen), heet een debat.

Een discussie is idealiter een gesprek bedoeld om argumenten voor en tegen aan te dragen teneinde tot een beter, het streven is naar het beste, standpunt te komen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik vind het essentieel voor een goed gesprek, een discussie, dat je je er bewust van bent dat je het ook bij het verkeerde eind kunt hebben.

En dus bereid om je standpunt bij te stellen.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Zodra 't _slechts_ gaat om 't gelijk willen hebben, is 't geen discussie meer - eerder een (stel) constatering(en) en/of monoloog (die zelfs van twee kanten kan komen, als beiden niet naar de argumenten van de ander wil luisteren) en/of een woordenwisseling. Zodra je geen oog meer hebt voor de argumenten van de ander, is 't geen discussie meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De definitie van discussiëren is, het probleem/onderwerp uit te leggen met verschillende faktors...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een goede discussie is een gesprek, vaak over een controversieel onderwerp, waarbij je met argumenten probeert de ander te overtuigen van jouw standpunt.
het mag er daarbij best wel pittig aan toegaan, maar bij een goede discussie probeer je open te staan voor de argumenten van de ander.
in het ideale geval is een discussie uitermate leerzaam, omdat je de zaken van een andere kant kan bekijken.
14 jaar geleden
Uit de Van Dale:
dis·cus·sie de; v -s uitwisseling van gedachten, meningen: ter ~ staan niet vaststaan, onderwerp van gedachtewisseling zijn

uit·wis·se·len wisselde -, h -gewisseld wederzijds geven: ambassadeurs ~ over en weer benoemen

Oftewel, het wederzijds geven van mening.

De eerder genoemde eis dat beide partijen moeten open staan voor de argumenten van andere is geen vereiste (alhoewel wel ontzettend fijn).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rose
14 jaar geleden
ter discussie staan = niet vaststaan (volgens van Dale) Derhalve sta je open, toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, een onderwerp staat ter discussie, dus het eind oordeel is nog niet bekend. Dit betekend niet dat alle partijen in een discussie open staan voor de argumenten van de ander.
rose
14 jaar geleden
Je bedoelt een discussie waarbij minstens één der deelnemers op voorhand zegt: Ik wil jou best vertellen wat ik vind, maar wat jij denkt vind ik geheel niet interessant? Dan is er toch geen sprake van uitwisseling?
Discussiëren is een sport om te kijken wie zijn overtuigingen en denkbeelden het best aan een ander kan opleggen... Kun jij dat bij een ander of kan een ander dat bij jou, dat is de sport...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Discussiëren is geen wedstrijdje om je gelijk te krijgen. Dat is een misverstand. Wel is het de bedoeling elkaar te overtuigen door middel van argumenten van jouw standpunt. Dat betekend niet dat je alleen maar fixeert op jouw standpunt. Het gaat erom om inzicht te krijgen in de voors en tegens van een bepaald punt. Daardoor kan het zo zijn dat je je mening wijzigt. Het is juist goed als je je standpunt wijzigt na een discussie omdat je meer inzicht hebt gekregen in het onderwerp.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een discussie is een vorm van bespreking, zoals een gesprek of andere vorm van communicatie, tussen twee of meer partijen over een bepaald onderwerp, waarbij de partijen elkaar van een bepaald standpunt proberen te overtuigen. Met behulp van argumenten proberen de partijen elkaar te overtuigen om uiteindelijk tot een conclusie te komen waar alle partijen het mee eens zijn.

Het doel van een discussie is niet alleen het gelijk krijgen, maar ook dat het onderwerp vanuit meerdere standpunten belicht wordt.
Het resultaat van een discussie hoeft niet perse 'gelijk hebben'van één der partijen te zijn. Het kan ook een oplossing zijn waarbij elementen van meerdere standpunten verwerkt zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het oude griekenland wist men dit al : THESE - ANTITHESE en SYNTHESE. Socrates en Plato en veel ater hegel zijn de grondleggers van de dialectiek. De Discussie op zichzelf is een bron voor onbevoordeelde argumenten te vergelijken ,te confronteren en eventueel compromissen te sluiten. Het doel is dus je horizonlijn verleggen , breder kijken . Zolang geen van beide partijen fanatiek vasthangt aan een standpunt is elke discussie GEZOND voor de maatschappij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je mag overal over discuseren vind ik ,wat de kunst is elkaars mening respecteren . Ik zeg er altijd bij , als je er niet uit komt ,dan verschillen wij van mening. Het gaat niet om je gelijk ,anders kun je beter niet dicuseren. Wat wel grappig is dat je erachter komt hoe iemand over iets denkt . Je kunt het ook eens zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat dacht je van 'waarheidsvinding'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een discussie is geen wedstrijd. Bij een discussie wordt een bepaalde stelling verdedigt, die de ander verwerpt. Het gaat altijd om argumenten. Een discussie helpt je om meer van het onderwerp te begrijpen. Het gaat er niet om dat je de ander overtuigt. Dat heet overreding.