waarom is de aanslag op de twin towers en pentagon gepleegd?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
13.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
...tja, ze hebben geen briefje met een verklaring achtergelaten, dus meer dan gissen kunnen we niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedoel je "waarom de aanslag", of waarom juist op "die objecten" ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Welke steen....

Antwoorden (3)

De oorzaken of beter gezegd de motivaties van Osama Bin Laden om Amerika aan te vallen voortvloeien grotendeels uit zijn haatgevoelens van tegen de VS. Dat laat hij blijken uit verschillende toespraken die hij heeft gehouden, de anti-Amerikaanse campagnes die hij heeft uitgevoerd en de eerdere aanslagen die hij door zijn netwerk had laten plegen, onder meer aanslagen op het World Trade Centre in New York in 1993, op Amerikaanse ambassades in Afrika in 1998 en voor de aanslag op een Amerikaans marineschip eerder vorig jaar in Jemen.
Hij is namelijk boos vanwege de militaire aanwezigheid van de VS in Saoedi-Arabië en hij vindt dat Amerika zich teveel bemoeit met de Arabische Moslimlanden. Wegens de steun voor het geweld tegen de Palestijnen, dat Amerika Israël steunt. En de door de VS verwoestte Irakese Burgermaatschappij heeft Osama Bin Laden een erge haat tegen al het Westerse. Voor hem en zijn volgelingen vertegenwoordigt VS het kwaad. Dit komt waarschijnlijk doordat hij zwaar fundamentalistisch is. En daardoor tegen het vrije leven van westerse mensen.
Deze woede wordt met hem gedeeld door arm en rijk
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat deze verschrikkelijke aanslagen vooral tegen Amerika waren gericht en omdat deze doelen heel veel impact zouden hebben.

De twin towers waren hoge en in het oog springende gebouwen. Het Pentagon ook een statement.

Toegevoegd na 2 minuten:
Bijgaand een verslag van een scholier n.a.v. een opdracht met dezelfde strekking.

Toegevoegd na 12 minuten:
Vanwege de voorbereidingen die zijn gedaan (nemen van vlieglessen) was het achteraf wel duidelijk dat de terroristen bewust een gebouw wilden invliegen. De piloten hadden daarin nooit ingestemd, dus ze moesten wel een scenario bedenken om zelf te vliegen.

Een terrorist wil zo veel mogelijk schade, dus de gedachte zal zijn geweest dat zo'n hoog gebouw het beste doelwit was. Daarnaast waren de twin towers een symbool voor New york en als wereld handelscentrum natuurlijk ook onderdeel van het financiële hart. Dat dit financiële hart door de aanslag diep is getroffen bleek achteraf ook wel.

Dat de gebouwen door de inslag zouden instorten hadden ze waarschijnlijk niet kunnen berekenen. Ik heb wel eens op discovery daar een documentaire over gezien. Het was een noodlottig samenspel van omstandigheden dat het gebouw hierdoor als een luciferdoosje in elkaar zakte.

Het pentagon is in gebruik door de Amerikaanse Defensie, dus als je daar een aanslag op pleegt weet je zeker dat je de aandacht hebt. Het lijkt me vrij voor de hand liggend waarom zo'n doel wordt gekozen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ha, die Seda;

De officiële lezingen zijn hierboven al toegelicht. Er zijn ook heel wat mensen die geloven in een samenzwering van het Amerikaanse miliitair-industriële complex om het land in een oorlog te storten. Het doel hiervan zou zijn de aandacht af te leiden van interne aangelegenheden en bevoordeling van o.a. de wapenindustrie. Als je googlet op '9/11' en 'conspiracy theories' zul je heel wat informatie vinden. Boeiend leesvoer, ook als je er niets van gelooft. Op zijn minst zul je na het lezen vraagtekens zetten bij de officiële verklaringen.