Wat is het achtergrondverhaal van waarom een dag uit 24 uur bestaat?

Een dag bestaat uit 24 uur. Maar wie heeft dit bepaald. En waarom per se 24 uur?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
22.5K

Het beste antwoord

Een dag is de tijd die de aarde nodig heeft voor een volledige omwenteling (om de Noord-Zuidas). Soms wordt met de term dag slechts de tijd tussen zonsopgang en zonsondergang bedoeld. Een wat nauwkeuriger aanduiding is etmaal. Een etmaal duurt 24 uur en bevat alle vier de dagdelen, te weten: ochtend, middag, avond, en nacht.

De zonnedag - de tijd tussen het weer even hoog aan de hemel staan van de zon - is langer dan de sterrendag: de tijd tussen het weer op dezelfde plaats staan van de sterren. Het verschil bedraagt bijna 4 minuten (ongeveer 24 x 60 / 365 minuten). Dit komt doordat de aarde tijdens een omwenteling verder gereisd is in haar baan om de zon. Omdat de baan van de aarde niet precies cirkelvormig is maar elliptisch varieert de lengte van de zonnedag ook nog eens. Onder andere bij zonnewijzers moet rekening gehouden worden met deze tijdsvereffening. Het jaargemiddelde van de daglengte noemt men de middelbare zonnedag. De soortgelijke middelbare sterrendag bedraagt 23 uur, 56 minuten en 4,091 seconden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een dag is de tijd die de Aarde nodig heeft om één keer rond haar as te draaien. Eén zo'n omwenteling duurt precies 24 uur. Als de plek op de Aarde waar jij bevindt naar de zon toe draait, wordt het dag. Draai je van de zon af, dan wordt het nacht.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De Egyptenaren hebben de 24 uur voor één etmaal bedacht, oorspronkelijk, zo rond 1300 vChr.
In Egypte geldt per etmaal een verhouding van (ongeveer) 10 uur daglicht, 10 uur donker en 2 maal 2 uur schemer, samen 24. Ze hadden ook voor twaalf 'uren' kunnen kiezen, maar misschien was dat te onnauwkeurig voor ze.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De Egyptenaren hebben voor deze tijdindeling gekozen, omdat ze veel hadden met getallen die door veel verschillende getallen te delen is (met als favoriete getal 60). Zo kwamen ze uit op 24 uur, 60 minuten en 60 seconden. Ook hebben ze de gradenboog van 360 graden en duurde het jaar 360 dagen volgens hen (bijna goed).

In 1900 is overigens het decimale tijdindeling die in Frankrijk ontstaan is (met meervouden van 10) officieel niet in gebruik genomen. Dit in tegenstelling tot de afstandindeling met de meter.