Ja, je weet of jij het leuk vindt of geen gevoel voor humor hebt. Je weet of de andere mensen het leuk vinden. Als je de mop in een kroeg verteld kan je kijken welke mensen te veel gezopen hebben. Als je een moeilijke mop verteld weet je welke mensen een beetje snel na kunnen denken. Op een site als deze leer welke mensen zichzelf veel te serieus nemen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ondanks het vergeten van je in de laatste regel, is dit wel de antwoord snede die ik appriceer.

Andere antwoorden (10)

Als het "galgenhumor"is denk ik dat je daar geen kennis van opdoet.De ene persoon ziet ergens humor in,waar een ander zich aan kan ergeren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee. Het hebben van humor is een prettige eigenschap, maar humor gebruik je niet bij het vergaren van kennis. Soms wel bij het terugkijken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
nee, sterker nog, wanneer je lacht kun je niet helder denken.
In een vrije discussie is het dan ook een tactiek om humoristische tinten in je argumenten te verwerken, omdat dit het bedenken van een tegen argument bemoeilijkt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Jij dacht slim te zijn,als humor onder kennis vergaren valt,wil je hier moppen gaan tappen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, want alles wat je meemaakt levert nieuwe kennis op. (Of dat nuttige kennis is, is een tweede...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kudo: +1
Omdat je antwoord het eerste is zoals ik hem wilde lezen.
Als je dieper nadenkt over sommige humor kan dat wel degelijk.
Humor bevat vaak een kern van waarheid, en daardoor kun je wel kennis vergaren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
volgens mij kan je alleen leren van leedvermaak, en toch blijven we het doen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Humor getuigt vaak van diep inzicht en relativeert veel van wat wij in het dagelijks leven als vaststaand feit beschouwen. Als je over een goede grap nadenkt, hoe de bedenker er toe gekomen is, levert dat zeker inzicht op.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, een voorbeeld is :Professor Nash die met humor een wetenschappelijke uitleg geeft aan het feit dat vier vrienden vallen voor dezelfde vrouw. Een prachtige illustratie in de fim "A beautifull mind" gebaseerd op het leven van Professor Nash, Nobelprijswinnar economie.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Van iedere interactie leer je. Soms bewust, soms onbewust.

Een grap is vaak een creatieve weergave van een situatie of een relativering. Derhalve wordt je van iets bekends een andere kijkhoek voorgehouden. Met zeggen dat je NIET kunt leren (kennis vergaren) aan de hand van een grap of humor, beperk je je eigen mogelijkheden.

Een paar voorbeelden van humor en de leermogelijkheden:
Een televisie uitzending met 'home-video's', hierbij zie je dat de entertainment industrie zich verbreed in het 'leed-vermaak' en de 'voyeuristische' trekken van mensen. Daarnaast leer je van naasten die het zien vaak hoe zij staan tegenover bepaalde 'grappige' situaties.

Een mop over een arabier genaamd Mohamed, waarbij je wordt gewezen op een 'stereotypering' van het 'arabier' zijn en de associatie (vaak verward met direct discriminatie) aan de naam Mohamed. Hier uit kun je leren over jezelf en anderen. Hoe sta jij tegenover stereotypering? Hebben mensen om je heen een ander beeld ten opzichte van 'arabier' zijn en andere associaties bij Mohamed (wist jij eigenlijk wel dat er een Mohamed in de specifieke context bestond?).

Zo zijn er veel meer natuurlijk, maar leren doe je eigenlijk altijd. Zelfs met het vragen over de grap.