Nee, want het IQ is per definitie al een gemiddelde. Het gemiddelde IQ is daarom altijd ongeveer 100.

Dat heeft tot gevolg dat je een huidig IQ niet kunt vergelijken met een oud IQ.

Toegevoegd na 55 seconden:
Wel is het zo dat iemand die nu een IQ van 100 heeft, intelligenter is dan iemand die 20 jaar geleden een IQ van 100 had.
12 jaar geleden
walter
12 jaar geleden
In theorie, als een Amerikaan dommer wordt, en een Europeaan slimmer, dan blijft het gemiddelde gelijk, maar kan dat van de Amerikanen wel zakken...
bamibal
12 jaar geleden
Ze zeggen ook wel dat als een Brabander van Nederland naar België emigreert, het gemiddelde IQ in beide landen stijgt.
bamibal
12 jaar geleden
geintje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geintje met een kern van waarheid omdat het mooi laat zien wat gemiddelde betekend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wordt IQ niet per land vastgesteld? Of per regio, of zo? Is volgens mij sowieso een zeer westers begrip...

Andere antwoorden (1)

De mens wordt elke generatie slimmer. dus ook een amerikaan. Jeziet veel domme dingen op tv uit amerika komen, maar een gemiddelde amerikaan is niet minder slim als een gemiddelde europeaan.