Wat is het verband tussen normatieve en emotionele identificatie?

En is hier ook een duidelijk voorbeeld bij te noemen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heb je deze vraag al gegoogled?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja heb ik gedaan

Antwoorden (1)

normatieve identificatie is nauw verwand aan cultuur. het gaat over normen waar je je mee identificeert.
cultuur aanleren gaat vaak over het streven naar normatieve identificaties
emotionele identificatie gebeurt meer vanuit innerlijke motivatie : je identificeert je met iets vanuit een bepaalde emotie.
Beide identificaties gebeuren voor een groot stuk onbewust.

Je geraakt in conflict als de identificaties elkaar tegenspreken.
Dat zie je bv. soms bij studiekeuzes :
je maakt een studiekeuze op basis van de "norm" (bv; het verwerven van status, goedkeuring van je ouders (dit zijn meestal de belangrijkste doorgevers van de cultuur) enz.
Maar je geraakt in conflict met je emotionele identificatie doordat je iets studeert omdat het de norm is en niet omdat je het graag wil doen, ervan houdt.

Kijk hier ook es voor een voorbeeld:
http://www.wrr.nl/content.jsp?objectid=4124