Hoe kan het goede winnen van het kwaad?

Het kwaad is tenslotte een stuk dominanter en gemener.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag +1 ik weet er nog geen antwoord op :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
komt nog wel, gezamelijk over nadenken helpt ook :-)

Het beste antwoord

Als je de wereld niet verdeeld in goed of kwaad maar in als een plek waar mensen voortdurend bezig zijn hun geluk te zoeken in externe factoren.
Rijkdom,positie,macht,lust,hebberigheid enz.
Omdat ze denken daardoor het geluk te vinden.
Genoeg is nooit genoeg er is altijd iets dat we nog willen hebben of worden.
Maar het is maar een tijdelijk geluk. Op het moment dat we het bereiken gaan we vrijwel direct op zoek naar het volgende wat we denken nodig te hebben.
Dit is niet alleen wat we uit ons zelf doen maar ook door onze cultuur en aangeleerde denkwijze.
Als we dit los konden laten en gewoon ,zijn, zonder aan allerlei eisen te willen of moeten voldoen.
En er voor zouden leven niemand en niets schade toe te brengen.
En in plaats van schatten te verzamelen die we toch niet mee ons graf in kunnen nemen, schatten verzamelen die blijven als wij al lang onder de grond liggen.
Schatten die we in het hart en hoofd achterlaten van mensen die ons kenden of mensen die over ons horen.
Dan is dat denk ik een zachte overwinning.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Door te vertrouwen op het goede.. en niet mee te willen gaan in het kwade..
Uit ervaring heb ik met het kwade te maken gehad.. ik heb al die 7 lange jaren geweten dat het kwade in de persoon waar ik mee te maken had nooit het goede in mij kon vernietigen en dat ik zou overwinnen..dat mijn geest nooit gebroken zou worden door het kwaad..
En ik bleef in mezelf en mijn goedheid en kracht geloven..

En ik kreeg gelijk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou dat is niet zo moeilijk.

Altijd ( of beter gezegt bijna altijd ) als de goede tegen de slechte strijden.
Hebben de slechte bijna gewonnen en kunnen ze de goede verslaan, maar dan wachten ze te lang en komt er een of andere superheld en die verslaat de slechterikken net optijd !!!

Is dit een goed antwoord !
MVG Max
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meer moeite doen... of juist minder in sommige gevallen.

Het is waar dat de aarde bijvoorbeeld van nature streeft naar het verbruiken van zo min mogelijk energie (iets wetenschappelijks). Het is ook evolutionair handig dat slechte dingen blijven bestaan. Mensen kicken op het ontvangen en geven van goede dingen, maar leren door het ervaren van negativiteit.

Goedheid verschilt wel nogal wat je normen en waarden zijn > in de middeleeuwen deed je er slecht aan om een bedelaar eten te geven, nu worden we daardoor aangemoedigd.

Een balans tussen goed en kwaad zal altijd blijven bestaan. Zie daarvoor ook het boek Kleine Sophie en Lange Wapper
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee en andersom om ook niet... Goed en kwaad zijn dualiteiten en geen kant kan winnen...

Hoe kan een kant van de medaille het winnen van de andere kant? Kan niet... is onzin zelfs...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het licht is sterker dan de duisternis.
Het goede houdt het langer vol dan het kwade.

En... eerlijkheid duurt het langst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door zuiver in het hart te zijn.

Maar eerlijk, zijn die twee in balans, precies zoals dat nodig is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed en slecht zijn kwalificaties, oordelen, van mensen dus.

Als je veel meer kwaad ziet dan goed, zegt dat veel over de manier hoe je naar het leven kijkt :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goed en kwaad zijn van die geestelijk begrippen
die moeilijk te peilen zijn en bijna bovenmenselijk zijn.
maar het kwade overwin je door een geestelijk instelling
die je ego geheel ten onder doet gaan.

bekijk de film Hell van Jean claude van Damme eens
Het is misschien een fantasie vertelling maar daar zie je hoe het goede het kwaade overwon.

Er is nog iemand dit heeft gedaan maar die is nog een stap verder gegaan.
Hij heeft werkelik overwonnen.

Toegevoegd na 2 minuten:
de andere bedankt voor jullie snelle antwoord op mijn vraag over de film.
14 jaar geleden
Ha, die Chx;

In mijn beleving zijn goed en kwaad op elkaar aangewezen. Zonder het bestaan van het een kun je het ander immers niet ervaren. Dat het goede tegen de streken van het kwade overeind kan blijven staan komt volgens mij omdat het goede oprecht is, zich niet hoeft te vermommen en geen listen en streken nodig heeft. Dat is op den duur langer vol te houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door er een film over te maken! In de film wint goed meestal van kwaad!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is het kwaad volgens jou? Want het zal nogal van de aard ervan afhangen hoe en of het antagonistische "goede" ervan kan winnen.

Als het gaat over "kwaad" onder de mensheid, dan is dat tegenwoordig heel moeilijk aan te wijzen. De regels die wij in het westen hanteren voor "goed", zijn op andere plaatsen in de wereld heel anders. In Amerika bijvoorbeeld vinden veel mensen het "goed" om mensen te straffen door ze dood de maken. In Iran vinden veel mensen Amerika "de duivel", en dus het kwaad.

Maar laten we eens een heel duidelijk voorbeeld geven van "het kwaad", en waarom en hoe het overwonnen wordt: het derde rijk.
Goed, het had natuurlijk zo kunnen zijn dat Hitler gewonnen had (het hing behoorlijk aan een zijden draadje), en dat we allemaal Duits hadden gesproken (zelfs Amerika), maar dat wil niet zeggen dat alle wereldburgers ineens achter Hitler zouden gaan staan. Hetzelfde zie je in feite bij de meeste totalitaire dictatoriale staten in het verleden: op een gegeven moment komt het volk in opstand. In het geval van Hitler is dat gebeurd door met alle landen die Hitler zagen als het kwaad, de handen ineen te slaan en hem aan te vallen. Maar dat had uiteindelijk ook van binnenuit kunnen gebeuren.

Kijk bijvoorbeeld naar Ceaucescu, de dictator van Roemenië. Of naar de Russische revolutie. Mensen zien de machthebbers onder wie ze leven als slecht, en besluiten daar samen iets aan te doen.

Zo werkt het volgens mij: als een groep mensen, die samen een overeenstemming hebben over wat volgens hen "het kwaad" is, groot genoeg is, dan kunnen ze samen "het kwaad" verslaan. En dat zal volgens mij ook altijd gebeuren.

Het enige probleem is daarna wederom, is het alternatief achteraf gezien inderdaad "het goede", of is er weer een nieuw "kwaad" in de plaats gekomen (sovjet unie bijvoorbeeld). In dat laatste geval zal uiteindelijk toch weer een tegengevoel (het goede) ontstaan, dat het kwade omver werpt.