Paar voorbeeldjes:

Als programmeur kan je jezelf overbodig maken door een interface te maken die mensen in staat stelt zelf hun website te onderhouden.

Als tussenverkoper kan je jezelf overbodig maken door je klant met je leverancier kort te sluiten.

Er heerst nogal een taboe op automatisering en het idee dat we steeds meer dingen voor ons kunnen laten doen door technologie. Toch gek, je zou toch denken dat het iets goeds is als we met z'n allen wat minder konden werken en wat meer van het mooie weer genieten enzo...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Een ouder moet zichzelf overbodig maken, als het goed is...
Omdat dan pas het kind mag zijn wie hij werkelijk is...

Is dat zinnig? Jazeker: uitzinnig...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een consultant die als taak heeft een bedrijf te re-organiseren en daarom directeur ad-interim wordt heeft als taak zichzelf overbodig te maken: Het bedrijf moet weer zelfstandig verder kunnen, zonder hem.

En ja. Dat is zinnig
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zich ergens mee bemoeien terwijl het allang is opgelost .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bijna iedereen maakt zich in zijn werk overbodig. Want elke taak die we af hebben, hoeven we niet meer te doen.
Meestal is het alleen zo dat, als er iets af is, het volgende weer ligt te wachten. En dan is de persoon niet overbodig geworden, maar hij heeft dan de opdracht tot het uitvoeren van die reeks aan taken, bijvoorbeeld de postbode: breng elke dag de post rond.

Een projectmanager zal op een gegeven moment een project hebben afgerond. Dan hoeft hij daarna niet ontslag te krijgen, want dan ligt er wel weer een ander project waar hij zich mee bezig kan houden.

Zelfs een curator/bewindvoerder die een failliete bank moet zien 'op te ruimen' heeft nog waarde nadat de klus is geklaard. Er zal best nog wel een ander bedrijf zijn waar dit soort werk wacht op een kundige persoon om orde op zaken te stellen.

Zo zie je maar, iedereen maakt zich overbodig... voor een stukje werk dat al af is. Maar iedereen is ook weer nodig, voor de volgende taak of deeltaak.
14 jaar geleden
overbodigheid komt meer voor dan nut.

Als we alle activiteiten van de mens zouden
doorlichten komen we veel zaken tegen die
eigenlijk nutteloos zijn - maar wel nuttig zijn

Zonder de nutteloze activiteiten zou deze blog niet bestaan - wat is het nut van deze tekst?