Hoe lang bestaat de mensheid?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
30.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hmmmm de geloofs maffia heb ik nog niet gehoord met hun bewering van dat de mensheid pas 6000 jaar bestaat
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is dan ook de categorie wetenschap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ehm nee.
Goeievraagstell
5 jaar geleden
Ik kan dit niet wetenschappelijk staven, maar de mensheid is hoogstwaarschijnlijk hier op aarde gebracht door een mensheid die ons naar hun beeld en gelijkenis heeft geschapen. We moeten dus niet enkel teruggaan naar de ouderdom van de mensheid die op aarde woont, maar ook naar die van de mensen die nog op dagelijkse basis vanuit de ruimte hierheen komen. Dat zou dus honderden miljoenen jaren kunnen zijn.

Antwoorden (3)

Men denkt (de wetenschap ) zo ruim200.000 jaar geleden in Afrika en de zgn moderne mens , vandaar zich over de wereld heeft verspreid .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De geschiedenis van de primaten gaat terug tot ongeveer 60 miljoen kaar geleden. De evolutionaire afstamming van de mensachtigen waarschijnlijk zo'n 5 miljoen jaar geleden.

Onderzoek naar DNA wijst erop dat de moderne mens (Homo Sapiens Sapiens) ongeveer 200.000 jaar geleden in Afrika ontstaan is als soort. Dit is momenteel de enigste menssoort.

Toegevoegd na 10 minuten:
Wat we weten over het ontstaan van de mens is meer dan giswerk of vage theorieën. Natuurlijk kunnen we niet precies vaststellen hoe de evolutie heeft gelopen.

De tijdsindeling van bijvoorbeeld onderstaand plaatje is niet onomstreden, maar in het algemeen kan je stellen dat de huidige wetenschap er vanuit gaat dat enkele miljoenen jaren geleden de voorouders zijn gesplitst in de richting van mensachtigen en een richting in de apen.

In de afgelopen 2 miljoen jaar heetf het mensenras zich ontwikkeld. Rond 200.000 jaar geleden zijn er twee menssoorten overgebleven (Homo Sapiens en Homo Neanderthalensis) die waarschijnlijk een tijdje met elkaar hebben samengeleefd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zohee! Pracht antwoord! +1000
Rond de 70 000 jaar geleden was de soort bijna uitgeroeid (enkele duizenden tot 10 000) mensen. Daarna heeft de soort zich enorm uitgebreid als jager verzamelaar, maar het begin van de landbouw en het stichten van de eerste nederzettingen en steden was rond 8000 voor Christus (Oost turkije, irak iran). Deze periode valt ook samen met een periode van stabiel en warm klimaat en men vermoedt dat daar een samenhang tussen zit.

Je zou dus kunnen zeggen dat de mensheid 200 000 jaar een vrij moeizaam bestaa heeft geleid en dat de meer moderne maatschappij 10 000 jaar geleden is ontstaan in Centraal Azie).