Als je niet in Friesland bent geboren maar in R'dam je ouders zijn Friezen, ben je dan toch een fries al ben je in R'dam geboren????

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.1K

Antwoorden (6)

Lastige! Je bent wie je bent in je hart.

Mijn vrouw is geboren roemeens, in Duitse enclave en is in 90-er jaren naar Duitsland verhuisd. Tja.. Wat ze is.. Vraag het haar en dat is afhankelijk van de situatie!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is soms al heel lastig om iemands nationaliteit te bepalen. Toch zijn er regels die daar duidelijkheid in moeten scheppen. Zolang Friesland nog niet zelfstandig is, bezitten Friezen geen eigen nationaliteit en is er wettelijk niets vastgelegd omtrent het bezitten van een Friese, Brabantse, Achterhoekse etc. identiteit.

Toch zou je kunnen stellen dat wanneer je in Friesland bent geboren en wanneer dat ook voor ook je voorouders geldt, je een échte Fries bent.
Voor de rest zou je kunnen stellen dat je een Fries bent, wanneer je je een Fries voelt.

tp
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik begeef me op glad ijs, maar ben dat wel gewend.... Anyway. Nee je bent geen Fries, Engelsman, Marokkaan, Turk, Griek of Duitser enz. als je in Rotterdam bent geboren. Ook al komen je ouders beiden wel uit die oorden. Mensen zijn ingezetenen van de plaats en/of het land waar ze zijn geboren. Of ze zich daarnaast ook land, streek of plaatsgenoot van hun ouders willen zijn is een keuze. (Het is overigens opvallend dat vooral mensen van mediterrane, noord Afrikaanse, Aziatische, katholieke, islamitische en joodse achtergrond graag hun roots willen behouden terwijl noord Europeanen deze drang veel minder hebben.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Friesland is niet alleen een provincie, Friezen worden van oudsher (Zeker al sinds de oude Romeinen) beschouwd als een volk. Tegenwoordig zijn Friezen gewoon Nederlanders, maar met enige fantasie zou je nog kunnen spreken van een etnische groep.

Daarom ben je allebei: geboren (en getogen?) Rotterdammer, en etnische Fries.

Welke identiteit voor jou belangrijker is, bepaal je natuurlijk helemaal zelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is maar hoe je het bekijkt, ik voel me al Rotterdammer als ik er op een doordeweekse zondagmiddag doorheen slenter...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alsje een rollende R heb een Rotterdammer!

Simpel zat toch?