Als het zoveel regent zal de aarde niet afkoelen? Tot de kern (zie uitleg)

İk bedoel van het regent zoveel zal het geen invloed hebben op de aarde dat de kern ervan koelt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (6)

Nee, de doorsnee is veel te diep. En niet op alle plaatsen van de wereld regent het.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De regen bereikt de kern van de aarde nooit, dus dat gaat al niet op. Zou het wel zo zijn, dan gaat het om zoveel hitte dat de regen heel weinig zal kunnen afkoelen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kern koel de komende 10 miljard jaar af. De regen draagt daar niet aan bij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De regen is warmer dan vrijwel het gehele aardoppervlak. Denk aan de oceanen, en de koudere gedeeltes richting de polen. Het overige vaste land is misschien warmer dan de regen die erop valt, maar per saldo maakt dat dus niet uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Regen begint als water verdampt uit bijvoorbeeld een oceaan. Door dit verdampen koelt die oceaan af.
(Dat overdag de zon het water kan verwarmen, doet niets af aan het feit dat het verdampen op zich het omringende water afkoelt.)
De waterdamp stijgt omhoog en koelt af. Die warmte straalt het uit naar de ruimte en geeft het af aan de atmosfeer, die het eveneens de ruimte in straalt.
Vervolgens valt de regen op de aarde. Als het de aarde wat afkoelt, zal het grootste effect daarvan door verdamping zijn. En dan is de cirkel weer rond.
Kort gezegd: water neemt wat warmte mee omhoog en straalt die uiteindelijk de de ruimte in.
De hoeveelheid warmte die door het water op die manier uitgestraald wordt in de ruimte is veel minder dan de warmte die door het aardoppervlak wordt uitgestraald naar de ruimte.

Kortom:
1) Water neemt neemt warmte van het aardoppervlak op, niet door afkoeling van koude regen, maar door verdamping.
2) De hoeveelheid warmte die uitgestraald wordt naar de ruimte is gering in vergelijking met de totale hoeveelheid warmte die de aarde in de ruimte straalt.
Dus:
De aarde zal niet afkoelen door veel regen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle neerslag, zoals regen, wordt grotendeels meteen aan het aardoppervlak afgevoerd naar de zee door rivieren. Een klein deel sijpelt dieper de grond in waar het als onderaardse waterbronnen wordt opgeslagen. Dit water bereikt nooit de binnenste van de Aarde. Op sommige plekken komt het spul uit de binnenste van de Aarde dicht bij het oppervlak. Bijvoorbeeld bij vulkanen. Dat spul is gesmolten steen en is echt heet. Als het water daarmee in contact komt verdampt het meteen. Denk maar aan de geisers op Ijsland en in het Yellowstone park. Om de kern van de Aarde te bereiken moet het water 6 duizend kilometer door dat hete spul(magma) heen sijpelen. Nou dat lukt echt niet. Nog geen centimeter. Waar water wel wat dieper de Aarde in komt, is daar waar twee delen van de aardkorst(bovenste vaste grond waar wij op leven) met elkaar in botsing komen. Daar ontstaan barsten in de aardkorst waar zeewater in gezogen wordt. Dat water komt op 100 of 200 km diepte in aanraking met dat hete gesmolten spul, verdampt meteen en wordt via vulkanen weer de lucht in geblazen. Dus afkoelen door regenwater zal de aardkern nooit.