Het is een mannengenootschap binnen de Igbo gemeenschappen, met name in zuid-oost Nigeria (voormalig Biafra). De leden bekleden een hogere positie naar gelang hun sociale status stijgt (leeftijd, bezit, prestaties). Ze voeren ook religieuze ceremonieën uit en hebben maskers en andere attributen. Bijzonder is dat het een vorm is van meritocratie versus de (erfelijke) aristocratie bij de Yoruba (buren).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nze na Ozo Society is een oude traditionele patriarchale instelling die de Ozo titel verleent aan goed gekwalificeerde en verdienstelijke mannen .

Leden worden geacht zich te houden aan de zeer hoge morele codes van waarheid, rechtvaardigheid en eerlijkheid.
Ze leven volgens de Igbo Maxim, Eziokwu bu NDU (waarheid is de basis van het bestaan).
En zij zijn de hoeders van alles wat heilig is, gewoonte en traditie in de gemeenschap.

In de sociale hiërarchie van de mannen zijn de Nze de top van de burgers van de stad/hetdorp .

Om de integriteit en de algemene geschiktheid van een kandidaat voor de titel Ozo te bewijzen moet hij een heel proces doorlopen die bestaan uit ceremonies
Verder moeten er geestelijke en wereldlijke plechtigheden worden uitgevoerd .
Op dit punt neemt hij een nieuwe naam aan waaronder hij voortaan bekend zal zijn

Leeftijdsgroepen

alle mannelijke sociale groepen binnen elk dorp zijn al vanaf jonge leeftijd georganiseerd en blijven zo gedurende de rest van hun leven Ze genieten van een speciale band onder elkaar, het uitvoeren van hun taken en rituelen
Op oudere leeftijd, nemen ze verschillende verplichtingen en civiele taken als een groep binnen de gemeenschap op zich.

De leeftijd binnen elke leeftijdsgroep is maximaal vijf jaar verschil .
Hoewel de leeftijd/rang samenleving is georganiseerd op dorpsniveau, is de jongste georganiseerde groep, de Iruka, dat per streek .

Er is ook een vrouwen organisatie die heet Inwene