Hoe kan het dat sommige mensen altijd heel veel voor je blijven betekenen?

Is er een wetenschappelijke verklaring voor het feit dat sommige mensen je hele leven belangrijk voor je blijven, zonder dat er sprake is van echte liefde. Deze mensen zijn misschien niet degene met wie je het meest omgaat, je kunt ze tijden niet zien, en toch zullen ze je bij blijven. Hoe komt dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Ik heb hier eens even diep over na moeten denken : ben door mijn leven 'teruggewandeld', en ben tot de ontdekking gekomen, dat voor mij de mensen 'die bij me blijven' (en in sommige gevallen: bij me gebleven zijn, omdat zij intussen overleden zijn), mensen zijn, die sterk en onafhankelijk in hun leven stonden. Die geen goedkeuring nodig hadden van anderen, maar hun eigen innerlijke stem volgden. Het soort : rots in de branding.

Een vriendin, die ik al ken van de lagere school : we zien elkaar maar zo'n twee keer per jaar, bellen elke paar maanden met elkaar, maar ze betekent heel veel voor me.
Een vrouw, bij wie ik op kamers kwam wonen na een mislukt buitenlands liefdesavontuur, van de generatie van mijn ouders, maar wát een vriendin!
Mijn eerste grote liefde, die 16 jaar ouder was dan ik, en geen 'huisje-boompje-beestje-kindje' wilde spelen , toen ik dat op 27jarige leeftijd wél wou.

Het geeft kleur en warmte aan m'n leven te beseffen, dat ze een tijdje met me meegelopen zijn op m'n 'levenspad'.

En ze hebben één ding gemeen :
ze nemen iedereen, zoals ze zijn. Geen meetlatten, geen vooroordelen, niet bijsnoeien : alle mensen met wie ze in aanraking kwamen/komen, laten ze in hun waarde, en gaan er zorgvuldig en vol respect mee om, zonder zelf maar een greintje ''aanpassen". En ze lijken heel blij met elke ontmoeting met een ander mens, lijken elke ervaring toe te juichen als een verrijking van hun leven.

Het zijn misschien een soort van 'wijze zielen' in je leven, die je voorleven, dat je je eigen koers kunt varen, en kan luisteren naar je eigen innerlijke trommel. Dat je goed en waardevol bent, zoals je bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik heb geen bronnen oid. Maar misschien omdat je erg tegen ze opkeek of dat ze anders waren dan 'derest van de mensen'. Dat zou ik zo denken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet of er een wetenschappelijke verklaring voor is. Maar ik denk dat als iemand heel veel voor je heeft betekend gedurende een bepaalde periode in je leven, deze persoon je bij blijft omdat diegene je heeft gemaakt tot wie je bent. Je hebt bijvoorbeeld iets van hem geleerd dat voor jou van waarde was, of hij heeft je geholpen toen je het moeilijk had. Of misschien heb je iets heftigs met diegene meegemaakt. Ik denk dat deze dingen maken dat iemand belangrijk voor je blijft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat ze voor altijd in je hart zitten.