Wat is het drie werelden model?

heeft iets met subjectief te maken en met objectief en nog iets. kan iemand hier een goede uitleg over geven?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
18.2K

Antwoorden (1)

De artikelen die ik hierover vind gaan vooral over maatschappelijke hulpverlening.
En het begrip komt van Jan Bootsma die er een boek over heeft geschreven.
"Maatschappelijk werk in model"
over zorgvuldig hulpverlenen en de drievoudige professionaliteit van maatschappelijk werkers

Zorgvuldig hulpverlenen betekent onder meer dat de maatschappelijk werker door drie verschillende brillen kijkt naar een probleemsituatie (1), de cliënt(2) en zichzelf als professional(3).
Hij zorgt ervoor dat drie aspecten
- feiten (het objectieve),
- normen en waarden (het sociale) en
- gevoelens (het subjectieve) - op een evenwichtige manier aan bod komen in het gesprek.
Het leren onderscheiden en benoemen van deze aspecten is een voorwaarde om kritisch te kunnen reflecteren op het eigen handelen.