Een mening is een overtuiging verkregen door rationele beoordeling. Welke wezens hiertoe in staat zijn verschillen de meningen over, maar over het algemeen kun je zeggen dat aangenomen wordt dat alleen mensen in staat zijn zo te denken (of je kunt ook zeggen: gedoemd zijn zo te denken, het is maar hoe blij je ermee bent) en dieren hebben een ander soort denken, praktischer zonder overstijgende bewustzijn. Daarom voelt een kat zich ook niet schuldig bijvoorbeeld als hij een muis eet. Hij zal dus misschien wel meer honger krijgen van een dikke muis dan van een kleine dunne, maar dat is geen mening. Hij denkt niet: die dikke muis vind ik... Meningen zijn overigens wel toe bedeeld aan bijv goden, elfen, engelen etc. Dat zijn geen mensen maar wel wezens, volgens hen die geloven. Overigens interpreteren wij mensen vaak wel gedrag van bijv dieren als meningen. Een kat die kopjes geeft aan een vreemde? Dan hoor je vaak: hij vind je lief. Maar dat is onzin. Tenminste: dat denkt die kat niet zo. Waarschijnlijk ligt er iets in de oorsprong van dat gedrag wat aan de hand is. En dat is veel basaler dan denken: dat gaat meer over zaken als oerdriften, drang en levensonderhoud. Niet een mening.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een mooie vraag!
Allereerst kan je je afvragen wat een mening precies is.
Het is een "oordeel" over iets.
Om iets te kunnen beoordelen moet je kunnen afwegen, wat van je vraagt dat je een geheugen hebt, waarin de eerdere gebeurtenissen hebt opgeslagen die je gebruikt bij je afweging.
Ik denk dat dieren ook een mening kunnen hebben. Neem bijvoorbeeld een leeuw die op de savanne een keuze maakt welk dier hij zal doden. Hij maakt daarbij een afweging op grond van eerdere ervaringen en heeft dan een "mening" over welk dier zijn meest kansrijke slachtoffer is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn katten zijn van mening dat ze elke dag als traktatie een zakje natvoer horen te krijgen, en aandacht wanneer zij dat willen, en rust als zij dat willen, en doen erg Beledigd wanneer ik als personeel niet goed luister ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een mening is hoe je over iets denkt.
Het is dan heel voor de hand liggend, dat dieren ook een mening hebben. Zo is mijn kat van mening, dat zij vogeltjes mag vangen. Ook kan zij van mening zijn, dat het prettig is om geaaid te worden.
Een mening is dus de perceptie van de werkelijkheid, door een systeem.
Ook een complex industrieel systeem verzamelt gegevens, verwerkt deze, komt tot een advies of voert dit advies zelf uit. Bijvoorbeeld een autoclaaf met een expertsysteem plus neuraal netwerk.

Verder is werkt het erg prettig, om onderscheid te maken tussen mening en oordeel.
Een mening is dan de perceptie, dus hoe jij met jouw zintuigen en ervaring de werkelijkheid ziet. En een oordeel is dan welke waarde jij daaraan toekent. Vooral bij het be-oordelen van alternatieven komt dit tot zijn recht.

Bovendien dwingt dit onderscheid je, om wel een mening over situaties te vormen, maar je oordeel uit te stellen. Namelijk tot de fase van het kiezen uit alternatieven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een mening (Indogermaans moino: wissel, ruil) is een in de mens aanwezige subjectieve opvatting, dan wel attitude, ten opzichte van toestanden, gebeurtenissen of andere personen (juridisch: waardeoordeel). Zowel een individu als een groep kan een mening bezitten. Een mening heeft betrekking op een onderwerp. Met het uitspreken van een mening maak je kenbaar hoe je ergens over denkt.

Een mening uit zich in een uitspraak en de wezenlijke opdracht van de mening is een waardebepaling of beoordeling. Een mening geeft weer hoe iemand iets ziet. Wanneer twee of meer personen er een andere mening op nahouden, dan spreken we van een meningsverschil.

Een mening ontstaat op basis van eigen ervaring en kennis binnen de context van de eigen sociale omgeving en denkraam en is een gevolg van cognitief denken, waardoor het altijd gevormd is door individuele standpunten die beïnvloed zijn door wat er binnen de samenleving geldig is. Meestal komt hier ethiek bij kijken. In de politiek wordt het uitwisselen van verschillende meningen en opvattingen een debat genoemd. Waarbij uiteindelijk geldt dat de mening met de meeste aanhangers wint.

Gebaseerd op bovenstaande ben ik van mening dat in de ons bekende wereld alleen de mens een mening kan hebben.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk maak je een cirkelredenering.
Een mening wordt gevormd na observatie en een denkproces. Als een systeem ingewikkeld genoeg is, kan dit systeem dit uitvoeren. Bijvoorbeeld de Maeslantkering is uitgerust met een complex kunstmatig intelligent systeem, dat zelfstandig kan besluiten om de sluizen te sluiten. Het systeem doet metingen, voert berekeningen uit -en vormt zich zo een beeld over mogelijke risico's =een mening, en besluit dan aan de hand van normen, of de ingreep moet plaatsvinden. Dit laatste is dan een oordeel.
Dit is een systeemtheoretische benadering. Jouw benadering is religieus, waarbij je uitgaat van het vooropgezette oordeel, dat de mens uniek is en heel speciaal is ten opzichte van de andere diersoorten.
Draai dit eens om: bekijk het vanuit het gezichtspunt van een olifant. Die is ook uniek en torent in veel opzichten uit boven andere diersoorten. Dus uniciteit is relatief. Onze uniciteit neem je als uitgangspunt en jouw conclusie komt daarop terug. Een cirkelredenering dus.
Nee hoor. Mijn papegaai is bijvoorbeeld van mening dat ik steeds tammer wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn testen gedaan met een kleine springspin.Daar werd de spin boven op een horizontale pijp gezet,een paar meter verder zat er een bewegende kunstvlieg bovenop een andere pijp,en wel op de zelfde hoogte als de spin was.Nu is het zo dat een springspin geen draden maakt,dus om bij de vlieg te kunnen moest hij nadenken,overleggen en zich er een mening over vormen hoe hij via een komplex buizensysteem van zijn topje naar beneden,dan halverwege ezv…En dit alles zonder de vlieg nog te kunnen zien want die zat ergens hoog,de spin had dus eenmaal geen overzicht op de vlieg meer.Hij had zich dus deze hele weg ingeprent vanaf dat topje waar hij eerst zat.De spin kreeg zijn vlieg,en wel vanaf de eerste keer.
Nog straffer:In het land van de kapucijnaap hebben ze met deze dieren ook testen gedaan,in het wild.Daar hebben mensen in naam der wetenschap een houten winkeltje neergezet.En midden in het leefgebied van de kapucijnaap hebben ze een ton neergezet,gevuld met valse munten.Nog nooit hadden deze aapjes mensen gezien,waardoor zij voor mensen niet bang waren.Dat winkeltje had een open raam,en van daaruit kwamen de geuren van vele soorten fruit,en de aapjes kwamen daarop af.In de winkel zat één mens die alles noteerde en filmde,binnen het bereik van de aapjes was er een pot met munten,dat fruit was zichtbaar achter glas.niet één aapje kreeg fruit,behalve als hij uit de pot een munt nam en aan de mens gaf.Andere aapje zagen dit en deden ook zo.Op een dag was de muntenpot leeg.De aapjes bleven weg omdat zij geen fruit meer kregen.Drie dagen later waren deze aapjes weer in hun winkel voor fruit,en zij betaalden met munten,en wel met die munten die zij in hun leefgebied in de ton vonden.Sommige aapjes gaven één munt en kregen daarvoor één stuk fruit.Anderen gaven ineens vijf munten en kregen daarvoor vijf stuks fruit.De aapjes die één munt gaven voor één stuk fruit die zagen dit,en zij kwamen ook met meerdere munten tegelijk aanzetten.Wilde aapjes die leren met geld om gaan,zelfs munten te sparen voor magere tijden in het wild,om dan naar de winkel te gaan.DIT IS ECHT,IK VERZIN DIT NIET,ECHT NIET.Dat over deze springspin en deze aapjes?.Dit bewijst dat dieren even slim zijn en even goed kunnen nadenken en overleggen dan mensen,zig een mening kunnen vormen over het aantal munten dat ze hebben,en het aantal fruit zij ervoor kunnen krijgen.Wat een mens leert kan hij,wat de mens niet leerd kan hij niet.En ja,dit geldt ook voor de dieren,toch uit deze test.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Boeiend verhaal!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi verhaal. Ondanks onderzoek is er nog nooit een eigenschap gevonden die voorbehouden is aan mensen. Dus ook het hebben van een mening niet.
Wel grappig, dat velen hardnekkig volhouden dat mensen uniek zijn, tegen beter weten in. Zou dat misschien uniek zijn voor mensen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neen,toch niet. Want zelfs een tamme zeehond is van mening dat mensen enkel vis eten.En een tamme vogel is van mening dat een mens eieren legt en kan vliegen.Deze dieren herzien hun mening pas als zij voor lange tijd alle fases van de mens mogen meemaken,en zien dat mensen altijd lopen,andere dingen eten dan zij doen,en nooit een ei leggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Jerovanja. Interessant. Maar dat geldt ook voor mensen: wij gaan altijd uit van ons eigen cultuur. Aanpassen kost moeite of lukt niet. Enkele voorbeelden: het belang van de peergroup voor pubers. Het verkopen van loden waterleiding door archeologen in de 19e eeuw, die ervan uitgingen dat opgegraven dingen van steen behoren te zijn. De moeite in NLP en RET om overtuigingen te achterhalen en tegen het licht te houden.
Wat jij dus doet, is aan dieren te verwijten, dat zij niet ideaal en volkomen vrij kunnen denken. Nou, dat kunnen mensen dus ook niet. Waarschijnlijk ga je bij het begrip 'mening' uit van een of ander begrensd begrip, wat je onbewust hebt gevormd. Maar dat is de vraag niet. Uit de vraag kun je afleiden, dat een 'mening' algemeen is bedoeld, een 'mening' van 1 byte zou al voldoende kunnen zijn. Als het maar de "kwaliteit", het eigene van een mening heeft. Een mening is het resultaat van observatie en een denkproces. Een mening is dus een model van de werkelijkheid, het is relevant, zodat het geen overbodige informatie bevat en bruikbaar is voor dat moment. Het gegeven voorbeeld van de leeuw illustreert dat mooi. Op grond van die mening van de leeuw, plus andere informatie die je in de sfeer van normen en waarden kan betrekken, ontstaat een oordeel, waarna de leeuw tot actie overgaat.
Zo werkt het bij de mens, bij het dier, bij complexe industriële systemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste klaas.Zoals ik al liet weten,dit is echt en ik verzin dit niet.Deze test met deze Kapucijnaapjes die met geld leerden omgaan,gewoon door in ruil voor een munt een stuk fruit te krijgen,en voor vijf munten vijf stuks fruit te krijgen,en de anderen die dit zien willen ook meer en dus doen zij ook zo?Zo hebben wij mensen dat voorgedaan toen wij ontdekten wat geld was,en deze aapjes deden dat niet anders.en toen gingen deze aapjes net als mensen,redeneren en denken aan slechtere tijden in het wild om dan met opgespaarde munten te gaan winkelen.
Gaat daar dan geen redeneren aan vooraf???
Volgens mij zeer zeker wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze aapjes konden dus enkel van mening zijn dat ze voor vijf munten,ook vijf stukken fruit konden krijgen,en omdat de anderen dit zagen en dit ook wilden,waren zij van mening dat zij ook voor vijf munten vijf stukken fruit zouden krijgen.
Apen apen apen na?Apen apen ook mensen na,en mensen apen ook mensen na.Of is het hier: Mensen mensen mensen na???
En Kraaien worden gebruikt in de knikker fabriek,weet je ook waarom?Omdat kraaien kunnen tellen tot 6,en zij mogen de knikkers per 6 in bakjes doen,met eten als loon.En geloof maar dat deze kraaien geen fouten maken hoor.
Al geeft dit nu niet echt veel met redeneren te maken,het toond wel aan dat kraaien slim zijn?bedenk dan nog dat een kraai 60 jaar kan worden?stel dat die baas daar een mens dat werk zou laten doen?
60 jaar lang?