Is de emancipatie van de vrouw echt de ondergang van de wereld?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik snap het woordje ’‘echt’‘ niet..?...waar is je bron?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
herkenbaar bij jinx.een tegenvraag en gewoon NIET reageren .mmmmmmmmmm apart.........
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou daar eerst wel eens een theorie over willen horen waarom dat zo zou zijn ? Want ik heb de neiging de stelling niet erg plausibel te vinden...

Antwoorden (9)

Nee, dat is niet de ondergang van de wereld. Hoe kom je daar nou bij ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoewel het met de wereld niet per se beter is gegaan sinds die kleine 100 jaar dat vrouwen in het rijke Westen zich in enige mate zijn gaan emanciperen (bij de overige 80 % van de vrouwen is daar nog weinig tot geen enkele sprake van), lijkt de link tussen de twee me meer een statistisch dan een causaal verband. Beetje in de trant van : fietsen is dodelijk, want bijna 100 % van de Nederlanders die overlijdt, kan fietsen. Teeveekijken veroorzaakt kanker, want van alle kankerpatienten heeft 100 % wel eens teevee gekeken.

Misschien is zelfs wel het omgekeerde waar, want in landen waarin een aanzienlijk aandeel van de vrouwen tamelijk geemancipeerd genoemd mag worden (met name de Aglosaksische, Skandinavische en West-Europese), is het beduidend aangenamer toeven voor de meeste bewoners dan in landen waar de gelijkwaardigheid ver(der) te zoeken is.

Verder kun je kijken naar wat nu uiteindelijk echt de ondergang van de wereld (althans voor mensen) zou kunnen worden : behoefte aan macht, hebzucht, agressie, oorlogen, technische wapens die ons bevattingsvermogen te boven gaan en uiteindeljk : overbevolking. Op de laatste na allemaal tamelijk mannelijke eigenschappen. Alleen die overbevolking, daarin spreken vrouwen een mondje mee, met één prettige uitzondering : hoe geemancipeerder en beter opgeleid de vrouw, hoe later ze aan kinderen begint en hoe meer ze er krijgt.

Ik durf dus wel aan om de stelling volledig om te draaien : Emancipatie van de vrouw zou wel eens het enige middel kunnen zijn om de wereld van de ondergang te redden of het in ieder geval een aanzienlijke tijd uit te stellen. Zeker als vrouwelijke 'waarden', die vaak beduidend minder materieel van aard zijn, ook een wereldwijde voorkeur krijgen boven de verdeel, heers- en bezit-politiek door mannen die de wereld de afgelopen pakweg 5000 jaar zo heeft gekenmerkt.

Toegevoegd na 1 uur:
Eennalaatse alinea : moet zijn : hoe LATER ze aan kinderen begint en hoe MINDER ze er krijgt, natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor Marleen , het rijmt ook nog :)
Rieneke1
14 jaar geleden
+ 1, maar je bedoelt hoe minder ze er krijgt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha, ja, ik bedoel inderdaad minder ; niet gezien. Effe verbeteren.....
De ondergang van de wereld is niet tegen te houden, dat doet de mensheid zelf. Emancipatie van de vrouw stelt het alleen nog even uit :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Ik denk dat emancipatie niet de ondergang is, wel moeten me ons afvragen of we willen dat mannen en vrouwen gelijk zijn en daarmee de verschillen die wij als twee verschillende sekse hebben negeren.

Het gelijktrekken van economische rechten voor man en vrouw zijn zonder twijfel goed. Aldaar ook een kanttekening kan worden gemaakt, persoonlijk vindt ik nog steeds dat mensen op prestatie en verantwoordelijk moeten worden ingeschaald.

Emancipatie werkt trouwens maar één richting op. Vrouwen die dingen uit de "mannen wereld" doen zijn geëmancipeerd.
Maar als een man bijvoorbeeld 1 dag thuisblijft voor zijn kind heet dat papadag.

Snap je, daar gaat het scheef.

Dus emancipatie op zich is geen ondergang, in tegenstelling. Maar het stimuleert wel het individualisme, en dat is zeker onze sociale ondergang.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mocht het er ooit van komen: de ondergang van de wereld, dan zal het niet komen door de emancipatie van de vrouw.
Er zijn essentiële verschillen tussen man en vrouw, die prima zijn.
Beiden hebben hun sterke en zwakke kanten, maar het belangrijkste is dat men beide groepen respecteert.
En dat ontbreekt er nogal eens aan.
Wanneer we mensen op gelijkwaardig basis benaderen, zonder vooroordeel over hun sexe, maar wel met een open oog voor hun specifieke kwaliteiten zijn er voldoende kansen om te komen tot een samenleving die in balans is.
Maar we zijn altijd maar bezig op een negatieve manier elkaars verschillen te benadrukken.

En daar zouden we deze wereld wel eens kapot mee kunnen maken, denk ik...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De emancipatie van de vrouw heeft uiteraard wel invloed gehad op de maatschappij. Maar juist in landen waar de vrouwen niet geëmancipeerd (mogen) zijn, is de maatschappij er niets beter aan toe, of zelfs slechter. Dus je vraag moet ik met "nee" beantwoorden.

Natuurlijk zijn er door de emancipatie wel een aantal zaken slechter dan vroeger, maar die hebben niet alleen maar met de emancipatie te maken. Als voorbeeld neem ik de opvoeding van kinderen, die inderdaad meer problemen geeft dan vroeger. Als oorzaak wordt vaak genoemd dat dit komt doordat de vrouw i.p.v. voor de kinderen te zorgen, is gaan werken. Als de ouders vrij zijn, moeten er vooral kwaliteitsuurtjes zijn en moeten die niet gebruikt worden om op te voeden. Gevolg: ouders zeggen dat scholen e.d. verantwoordelijk zijn voor zaken als normen en waarden bijbrengen en de scholen spelen de bal terug. Natuurlijk is opvoeding in eerste instantie de verantwoordelijkheid van de ouders, maar doordat de vrouw meer buitenshuis is gaan werken, is er minder tijd om op te voeden. Dit is ook precies waar de schoen wringt. De bedoeling van de emancipatie was dat taken binnen- en buitenshuis gelijkwaardig verdeeld zouden worden. Vader en moeder zouden beiden in deeltijd werken en beiden voor een deel voor de kinderen en het huishouden zorgen. Door de drang naar meer welvaart zijn beide ouders veel gaan werken. Ze zijn in staat om het kind alles te geven wat zijn/haar hartje begeert, behalve voldoende tijd om het kind optimaal te begeleiden bij zijn ontwikkeling.
Mijn conclusie is dan ook dat niet de emancipatie, maar de drang naar een grotere welvaart de boosdoener is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van de wereld natuurlijk niet. De aarde blijft gewoon rond draaien en na de mensheid ontwikkelen zich gewoon nieuwe diersoorten. Dat is een continu proces.

Het zou de ondergang van de mensheid kunnen versnellen omdat het een onnatuurlijk ingrijpen in het evolutionair proces is. Emancipatie is een ingreep in de door de natuu bepaalde verhoudingen tussen man en vrouw. Dit kan kinken in de kabel werpen met betrekking tot het proces van paarvorming en vermenigvuldiging van het menselijke ras. Ook zou het voor onrust in de menselijke wereld kunnen zorgen wat weer allerlei gekke dingen kan teweegbrengen.

Feit is dat het een tegennatuurlijk proces is en tegennatuurlijke processen werken nooit constructief.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vind ik dus echt grote onzin. Maar goed dat er emancipatie bestaat. Zouden we anders nog steeds aan onze haren een hol in gesleept worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, integendeel! Wat is de mensheid zonder haar?
KAAL!!!

* even een net zo niet-onderbouwd antwoord als jouw vraag....
Bronnen: