wat voor een stoornis is schizofrenie?

Psychische aandoeningen zijn onderverdeeld in 4 stoornissen. Onder welke stoornis hoort schizofrenie?
- ontwikkelingsstoornis, persoonlijkheidsstoornis, psychotische stoornis of stemmingsstoornis?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Schizofrenie is een hele heftig stoornis en beïnvloedt het leven van een persoon en zijn of haar familie enorm. Personen met deze stoornis kunnen moeilijk nadenken en gedragen zich merkwaardig. Ze hebben vaak last van wanen, dat wil zeggen dat deze mensen dingen denken die niet zo zijn. Zo kunnen ze denken dat ze heel machtig zijn (bijvoorbeeld een koning of keizer) of dat ze achtervolgd worden. Bovendien hebben ze last van hallucinaties: ze zien of horen dingen die er niet zijn. Ze kunnen bijvoorbeeld stemmen horen, ze denken dan dat de buren over hen praten en ze uitlachen. Als je met deze mensen praat hebben ze ook vaak onsamenhangende verhalen. Tenslotte kunnen deze mensen moeilijk emoties tonen. Ze hebben weinig gezichtsuitdrukking en praten eentonig.
Dus valt volgens mij onder psychotische stoornis.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mee eens en je antwoord is gewoon goed, waarvoor een plus. Ik vond echter wat nuance nodig in mijn separate antwoord, omdat niet iedere schizofreen even goed of slecht functioneert.

Andere antwoorden (5)

Alsof afwijkende gedragingen allemaal ondergebracht kunnen worden onder een van de 4 kopjes, dat is natuurlijk onzin. Het word sowieso eens tijd dat we met andere ogen gaan kijken naar deze ziektebeelden en hun oorsprong.

Maar als ik zou moeten kiezen zou ik voor de laatste gaan, kopje stemmingswisselingsstoornis
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Schizofrenie is een hersenziekte; geen afwijkend gedrag. Natuurlijk is het een psychotische stoornis.
Schizofrenie behoort tot de groep psychotische stoornissen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Schizofrenie is een psychotische stoornis omdat deze ziekte vrijwel altijd gepaard gaat met een gestoorde realiteitszin die zich kan uiten in wanen en hallucinaties. Toch slaagt ongeveer een derde van de schizofrenen erin een redelijk stabiel leven te leiden met gezinsleven, werk en een normaal sociaal leven, meestal met ondersteuning van behandeling. Een derde heeft tamelijk intensieve ondersteuning en behandeling nodig en nog een derde is chronisch of regelmatig opgenomen of zwerft op straat, al dan niet drugsverslaafd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens DSM IV (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders), behoort schizofrenie tot de psychotische stoornissen.
Schizofrenie valt onder as 1, Clinical Syndromes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Schizofrenie wordt ook wel "psychotische stoornis" genoemd. Enigszins verwarrend, omdat (a) psychoses ook een heel andere oorzaak kunnen hebben en (b) er bij schizofrenie ook andere symptomen zijn dan alleen psychose.