Kan een versoepeling van de regels voor euthanasie voor psychiatrische patienten ofwel mensen die aan het leven lijden wellicht preventief werken?

zodat mensen die niet willen leven de ruimte hebben dit via gangbare wegen te doen ipv een "murder suicide" zoals in alphen aan de rijn.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat als zo'n plan als laatst in het nieuws was met een soort mobiele euthanasiekliniek de schutter in Alphen niet zou hebben aangesproken.

Het beste antwoord

Erg goede vraag en ja misschien KAN dat preventief werken. Maar eerlijk gezegd mijn mening zegt van niet...
Ik werk zelf op een zelfmoordforum (eigenlijk juist om andere wegen dan zelfmoord te zoeken) en ben zelf suicidaal geweest.
Ik denk dat er meer ruimte moet komen voor die mensen die zich kut voelen en liever dood gaan dan leven. Maar juist meer ruimte, niet minder. dood zie ik alsnog niet als de oplossing en het zal hun problemen ook nooit oplossen. dood willen is meestal een teken dat de problemen dagelijks teveel zijn geworden. de oplossing ligt dan niet in het verlaten van het leven maar het versimpelen van die problemen/wegnemen van die verantwoordelijkheden.
Ik ben nog steeds van mening dat de hulpverlening 1000 keer beter kan en er een mogelijkheid gezocht moet worden (misschien een nieuw beroep) voor die mensen die eigenlijk niet durven.
Het overgrote deel van de depressieve;/suicidale mensen durven niet aan te geven dat het niet goed gaat. Dit niet alleen vanwege hunzelf maar ook de reactie door de maatschappij.
Ik weet dat ze al gauw denken dat euthanasie zal helpen en ja het is veiliger dan zelfmoord of moord. Maar er zijn maar erg weinig mensen die andere mee het graf in nemen hoor! de meeste gaan na jaren geloven dat ze dood willen en vergeten dat ze gewoon minder zorgen en problemen willen.

Ik ben van mening dat euthanasie niet preventief zou helpen ook omdat je zit met veel mensen in de omgeving die liever de patient helpen dan dood zien gaan! zelfs als dit hun eigen keuze is noem ik het dan nog zelfmoord zelfs als het euthanasie is, want feit blijft, je vermoord je eigen lichaam.
Ik denk niet dat dit welk proces hier op aarde of in de sferen die we niet zien, zal verbeteren door iemand vroegtijdig uit het leven te laten stappen (omdat hij/zij zo nodig wou geloven dat dit het bete is).
Veel mensen die dood willen zeggen dan ook dingen als 'er geeft toch niemand om mij' 'mijn toekomst word nooit meer beter' 'niemand zal me missen'.
En suicidaliteit is vaak ook een combinatie van misopvattingen/problemen en onzekerheid en verwarring.

het zou zo zonde zijn deze geweldige mensen dood te laten gaan omdat ze denken dat dat maar het beste is.
Ze hebben al genoeg problemen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt voor je antwoord, je doet goed werk MI op dat forum. maar begrijp ik goed dat je chronische suicidaliteit per defenitie uitsluit?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heeeeeel indrukwekend Nothing....! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
*indrukwekKend* ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat de neiging tot suicidaliteit altijd het gevolg is van meerdere omstandigheden en vooral dingen die zo iemand heeft meegemaakt. Vaak denkt iemand er pas aan om weg te gaan als het erop lijkt dat het niemand wat kan schelen en ze er toch nooit meer uit zullen komen, en tja, als jij ECHT geloofd dat de rest van jouw leven een hell zal zijn.. zou jij dan ook niet liever, niet leven? Verplaats jezelf erin en het is best logisch, maar voro hun om zich te verplaatsen in de 'logische' gedachtengang van iemand die er niet aan denkt zichzelf van kant te maken, dat kunnen ze dan weer net even niet! En er is niemand die het ze verteld (vaak dringt het ook niet helemaal goed door). Als je het zo bekijkt zou ik inderdaad zeggen dat ik chronische suicidaliteit per definitie uitsluit.
Eigenlijk geloof ik namelijk niet in chronisch, ik weet heel zeker dat het mogelijk is van bepaalde chronische ziekten af te komen als we de juiste middelen hadden en ons lichaam ouder zou kunnen worden (stel 200 jaar). Zo ook voor psychische problemen, sommige hebben meer tijd nodig, en sommige, krijgen die helaas niet meer (of geven dat zichzelf niet meer)

Andere antwoorden (3)

Uitgangspunt van de psychiatrie is om mensen met een psychische aandoening te genezen of hun aandoening draaglijker te maken.

Vaak komt het voor dat een psychiatrische patient het leven op het ene moment helemaal niet meer ziet zitten en na behandeling het leven wel weer aan kan en er zelfs weer van kan genieten.

Zou jammer zijn als iedereen, die even geestelijk er doorheen zit op verzoek van de patient zelf preventief geruimd gaat worden. Zo'n patient kan immers op zo'n moment vaak zelf niet goed zo'n beslissing nemen. Niet toerekingsvatbaar, ziet de gevolgen niet etc.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je zou vrij simpel richtlijnen kunnen maken. bijv. 1 jaar monitoren op suïcidale gevoelens waarna een continuïteit word vastgesteld, dat het geen bevlieging is. dat het later wellicht beter zou kunnen gaan is slechts relevant als dat voor de patient reden is om door te willen.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
in een depressieve periode kan een patient niet de beslissing nemen, of hij door wil leven, als het later mogelijk beter met hem zou gaan. die vraag moet je de patient dus ook niet voorleggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
binnen 1 jaar is er heus wel een helder moment, je moet mensen met een dsm aandoening niet wegzetten als wilsonbekwaam. vrij kleinerend, en betuttelend ook al is de motivatie weelicht goed bedoeld.
Bij psychiatrische patienten kan de wilsbekwaamheid door de psychische ziekte niet aanwezig zijn terwijl de patient toch een doodswens heeft. Door het ontbreken van die wilsbekwaamheid is het besluit tot toepassen van euthanasie ook erg moeilijk tenzij de patient op een ander moment terwijl hij nog geen patient was en wilsbekwaam was, als een wilsverklaring had opgesteld, ondertekend door vertegenwoordigers en de patient zelf. Dan nog blijkt het een besluitingsproces te zijn wat zo vol zit van dilemma's dat het een lastig verhaal is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee want het punt is dat op een moment dat een psychiatrische patient doorslaat er meestal geen sprake is van een sterke eigen wil om zichzelf te doden. Een patient kan een psychose hebben, stemmen in zijn hoofd horen en niet logisch nadenken.
Daarnaast mag euthanasie alleen toegepast worden op terminale patienten en niet op patienten die door een behandeling en soms een eenvoudige medicatie (bijv. bij depressie) na een paar dagen weer op de been kunnen komen.