als je een kind sexueel hebt misbruikt gaan ze dat later ook doen gaan ze hun vader onwetend opvolgen door in de war te zijn

ik hoop van niet maar omdat veel mensen dit zeggen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goedzo Nicole ; ook (potentieel)criminelen hebben zelf een vrije keus.

Antwoorden (5)

Het hoeft niet, maar de kans is bovengemiddeld groot. Vooral bij mannen die als kind zijn misbruikt is het besef van wat 'normaal gedrag' is nooit goed aangelegd. Ook ontwikkelen deze jongens op latere leeftijd vaak seksuele problemen. Dit uit zich dus meer dan gemiddeld in misbruik van eigen (of andere) kinderen. In veel gevallen blijkt dat daders van seksueel misbruik zelf in het verleden ook slachtoffer zijn geweest. Dat maakt het allemaal dubbel zo schrijnend.

Toegevoegd na 9 uur:
Nav de reacties hieronder wil ik nog wel benadrukken dat een slachtoffer van misbruik niet automatisch zelf ook dader wordt. Ik stel alleen dat er een bovengemiddelde kans is.

Ik heb een (oud)artikel hierover teruggevonden waarin wordt gemeld dat 21% van de daders van seksueel misbruik zelf misbruikt is geweest. Daarin wordt het verband aangetoond, maar ook verklaard. Vaak weten de daders niet dat ze iets verkeerd doen:

quote:
Als kind seksueel misbruikt zijn, is maar één van de factoren die kan leiden tot een bepaalde kwestbaarheid, die niet hoeft te leiden tot het plegen van een zedenmisdrijf. Bullens: "Uit onderzoek is gebleken dat 21 procent van de dades van seksueel misbruik zelf misbruikt is geweest, en dat van álle mannen 94 procent nooit een kind zal misbruiken. Dat mannelijke slachtoffers van seksueel misbruik een grote kans hebben om later zelf dader te worden, is dus onzin."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik hoop van niet dat je gelijk hebt maar wilde de vraag wel stellen hoe heb je deze kennis?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar het is wel zo. Daarom is het heel belangrijk, dat deze mensen therapie krijgen. Hun gevoel van eigenwaarde en het gevoel voor evenwaardige relaties, kortom ze weten niet wat liefde is. Maar met therapie kan er nog veel worden gedaan. Daarom is kindermisbruik ook zo n enorme misdaad. Het kan verknipte mensen maken, die de rest van hun leven ongelukkig zijn en andere mensen ook weer ongelukkig maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We weten echter zelfs niet bij benadering hoeveel mensen die NIET crimineel zijn / GEEN kinderen misbruiken zelf een dergelijk verleden hebben. Ook van hen komt namelijk het overgrote deel goed terecht. Dat zouden er wel eens meer kunnen zijn dan we graag willen weten. Veel mensen die kinderen misbruiken zijn dus zelf als kind misbruikt. Maar is dat percentage daadwerkelijk hoger dan het aantal misbruikte kinderen dat zelf op het rechte pad blijft ? (Ik weet het echt niet hoor, kan er ook niets over vinden, daarom vraag ik het me af).
Dat een kind dat later wel of niet gaat doen weet ik niet. Maar ik weet wel dat een seksueel misbruikt kind zich nogal gekwets, zwak en verward kan voelen. Sommige kunnen zelfs een trauma oplopen.
Vaak helpt het om met het kind in gesprek te gaan of een therapie te laten volgen.
Het is van uiterst belang dat er wat mee gedaan wordt en niet achtergelaten wordt!
Vaak helpt het spreken erover al ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn gevallen bekend dat dat inderdaad voorkomt. Hoeft natuurlijk niet. Het zal helpen als het misbruik tijdig is ontdekt en het kind de nodige medische/psychologische zorg heeft gekregen. Als het een vader betreft die zijn eigen kind heeft misbruikt dan is de kwestie natuurlijk dubbel erg. Een kind dat door een priester, verzorger, oppasser enz. wordt misbruikt is natuurlijk al verschrikkelijk maar als dat door een vader of een ander familielid gebeurt is de ramp niet te overzien want als een kind die niet meer kan vertrouwen, wie dan nog wel ? Die wond is vrees ik nauwelijks meer te herstellen. Ik hoop van harte dat de vraag niet op jezelf slaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het kort door de bocht. Ben zelf misbruikt, mijn zusje ook. Weet heel zeker dat wij meer dan anderen walgen van verhalen over misbruik en er zeker nooit aan mee gaan doen... Ook gebeurt het net zo vaak, of zelfs vaker, door een buitenstaander dan door een vader. Dus sorry.... Geen GoeieVraag...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat was ook wat ik dacht te hebben gelezen. (helaas)
En inderdaad natuurlijk niet dat het een wetmatigheid is maar wel dat er een wat grotere kans op is.

Hoe vreselijk het ook is, het zou in lijn zijn met een andere vorm van kindermishandeling, nl fysieke kindermishandeling. Kinderen die door hun ouders stelselmatig worden geslagen en mishandeld, schijnen echt een hoger risico te hebben dat ze later hun eigen kinderen ook "onnodig"hardhandig aanpakken.
De verklaring hiervoor zou dan zijn dat ze geen voorbeeld hebben gezien van hoe het ook anders kan.

Ik denk echter zelf dat mensen wat zo ook meegemaakt hebben zelf altijd een keuze hebben wat ze doen met hun leven en als ze zich bewust worden van "risico op fout gedrag" en dan gelijk hulp zoeken hoeft er niks fout te gaan. MAAR DAT GELDT FEITELIJK VOOR IEDEREEN.

Het zijn de mensen die hun eigen gedrag niet onder ogen willen zien die er uiteindelijk door in de problemen kunnen komen
amigo