Hoe noem je het als je product in de volwassenheidsfase zit en er steeds iets nieuws wordt gedaan om deze fase te rekken?

Er is een bepaalde term voor maar die ben ik even kwijt ..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Je hebt de productlevenscyclus met de vier fasen:
1) introductie
2) Groei
3) Volwassenheid
4) Verval.

Daarnaast heb je ook nog de matrix van BCG waarin producten of (functionele) bedrijfseenheden beoordeeld worden op een tweetal kenmerken:

1. het relatieve marktaandeel dat het bepaalde product of haar bedrijfseenheid heeft verworven ten opzichte van de grootste speler in de markt
2. het groeipotentieel van de markt voor dat product of haar bedrijfseenheid.

Deze heeft vier categorieën. Zie onderstaande afbeelding.

Ik vermoed dus dat je de Cashcows bedoeld, waarbij ze zo lang mogelijk proberen te melken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben het niet helemaal eens met je productlevenscyclus. 1. Introductie
2. Levensvatbaarheid
3. Volwassenheid
4. Groei/verval Elk artikel/mens kent zijn Introductie oftewel de geboorte.
Vervolgens gaat het artikel/de mens een fase in waarin men de levensvatbaarheid gaat onderwerpen aan de grillen en krachten van de markt/natuur.
Indien de levensvatbaarheid is aangetoond/ervaren zal het artikel/de mens overgaan in volwassenheid.
Vanuit deze volwassenheid zal het artikel/de mens voldoende ervaring hebben opgebouwd om te bepalen of men wil groeien/expanderen of de gekozen weg wil laten vervallen/krimpen.

Andere antwoorden (5)

Dan wordt wel gesproken van de situatie dat iets nog niet is uitgefaseerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doorontwikkelen, upgraden, retrofitten, een tweede leven geven, vernieuwen, refurbishen.
13 jaar geleden
Een protothype?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het rekken van die fase is natuurlijk geen doel op zich.
Men "rekt" die fase, omdat men denkt dat het nog beter kan.

Ik denk dat je dan zegt, dat iets nog niet is "uitontwikkeld". Dat betekent dat een product al heel goed is, maar dat het waarschijnlijk nog beter kan.
Of dat ook werkelijk zo is, daarover kun je van mening verschillen.

De LED lamp is duidelijk nog niet uitontwikkeld, de schroef van de motor van een schip duidelijk wel (heeft zijn meest ideale vorm). Sommige mensen zeggen dat windmolens ook zijn uitontwikkeld, en batterijen en accu's nog lang niet. Combiketels zouden weer wel (bijna) uitontwikkeld zijn, omdat het rendement bijna niet hoger kan.

Ik vind uitontwikkeld overigens een vreemd woord. Maar je hoort het vaak, dus het zal wel goed zijn :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik noem het:

LUISTEREN en AANPASSEN

Pak Apple als voorbeeld. Zij luisteren naar hetgeen er in de markt speelt.
Zij luisteren naar de vraag in de markt en ze geven antwoord middels hun producten.
Vele ondernemers duwen spullen /diensten de markt in zonder te luisteren.
ER zijn ook ondernemers die luisteren en vervolgens hun product aanpassen.