Op welk moment in de geschiedenis heeft de mens besloten om sex niet meer in het openbaar te doen, en waarom ?

Zoals alle andere dieren zal ook de mens zich in het verre verleden nooit hebben geschaamd voor zijn seksuele aktiviteiten. Maar wat kan hem ertoe gedreven hebben om het niet meer in het zich van iedereen te doen, en vanaf wanneer zou dat kunnen geweest zijn?

Toegevoegd na 1 minuut:
In het 'zicht' moest dat zijn.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Eerst moet je precies definiëren wat je met sex bedoelt! Voor sommigen is een kus al sex. Bij de oude grieken was publiek masturberen niet vreemd... Daarenboven is veel afhankelijk van de plaats en de heersende moraal (die meestal bepaald wordt door de heersende godsdienst).
Het is ook niet zo dat dieren dit altijd publiek doen. Kijk maar naar de ogen van parende honden, die zijn liever alleen. Het is trouwens een moment waar je bijzonder kwetsbaar bent voor je vijanden. Op je vraag zou ik dan antwoorden: op het moment dat het dier-mens beseft dat de voordelen van "achter de struikjes" groter zijn dan die van "voor de struikjes". Van zodra hij redeneert (lees: mens wordt) zal hij niet zo vlug publiek paren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Op het moment dat ontlasting ook niet meer in het zicht van iedereen werd gedaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker nog nooit in India door de steden gewandeld?, daar ontlast me zich frank en vrij en zo te zien zonder schaamte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat klopt idd Khunlung, stond tot nu toe ;) wel altijd op m'n reis-wens-lijstje....
Er is niet zozeer sprake van een besluit, maar meer van een ontwikkeling.

Al in de 5e eeuw na Christus, onder invloed van strenger wordende christelijke moraal, komt er een sterke taboe op seks buiten het huwelijk en wordt elke seksualiteit gewantrouwd.

Meer recent, in de Victoriaanse tijd (19e eeuw), herleefde dit taboe. Seksualiteit was niet iets dat in de openbaarheid thuishoorde, zelfs niet het spreken erover.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat er nogal wat verschil tussen verschillende volken is maar dat het in principe is begonnen toen mensen min of meer in huizen gingen wonen, apart van elkaar. Ik bedoel, zolang je met z'n allen in een grot woont, kun je er een hertevelletje tussen hangen maar dat is dan ook wel je privacy.

Het waarom heeft denk ik met monogaam te maken, op het moment dat mensen er (min of meer) voor kiezen het met een vaste partner te doen wordt het ook iets unieks met die partner
amigo
13 jaar geleden
Stel je voor...wat zou het druk zijn op straat...

De beschaving deed haar intrede.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet zeker dat de mens privacy gebruikte om te paren vroeger want wij zijn tenslotte geen varkens. By the way, de meeste dieren nemen privacy(zonderen zich af van de rest) om te paren! Denk daar maar eens na. Alleen bij varkens. Zij doen het openlijk en zelfs met 2 ,ieder om zijn beurt!
Ik verklaar het wetenschappelijk hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sinds dat schaamte is ontstaan en deze is aangeleerd. niet aangeboren. een kind kijkt er niet raar van op als hij naakt rond loopt. kijk maar naar dieren die kenen geen schaamte. en waneer is schaamte ontstaan. ?? sinds de mensheid is gaan praten en communiceren.