Kan iemand mij vertellen wat de redenen is dat op texel de schuren in het land net halve schuren zijn. Het lijken net gehalveerde schuren.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.6K

Het beste antwoord

Verspreid over het oude land van Texel zijn schapenboeten gebouwd. Deze schuurtjes hebben een karakteristiek uiterlijk: Drie zijden hebben een schuin dak en de vierde zijde is recht. Deze rechte zijde is altijd aan de luwe zijde, dus het oosten gebouwd. Westenwinden zijn immers overheersend.
Schapenboeten hebben weinig met de schapen zelf te maken. Hoogstens schuilen de schapen voor regen en wind aan de luwe zijde. Ze worden voor opslag van hooi en gereedschappen gebruikt.
De eerste schapenboeten verschenen aan het einde van de zeventiende en het begin van de achttiende eeuw na de afschaffing van het 'overal-weiden'. De vorm is na die tijd vrijwel ongewijzigd gebleven.
Er zijn verspreid over het eiland ongeveer 80 boeten, waarvan er 28 op de gemeentelijke monumentenlijst staan. Door de Texelse uitstraling zijn een aantal boeten op particulier initiatief gerestaureerd en veranderd in een recreatiewoning. Ook heeft men een aantal nieuwe boeten gebouwd, meestal om als woonhuis of zomerwoning te gebruiken. Helaas heeft ook Texel te maken met verwaarsloosd monumentenbeleid, waardoor er van het renoveren van schapenboeten niet veel terecht komt.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Die schuren heten boeten, en ze staan op de wind:
"Op het 'oude land' van Texel komen schapenboeten voor. Aangezien de weiden van de schapenboeren voor de ruilverkaveling zeer verspreid en dus ver van huis lagen, bouwde men schapenboeten. Een schapenboet wordt niet als schaapskooi gebruikt, maar dientalleen voor de opslag van hooi en kleine werktuigen.

Vrijwel alle schapenboeten staan met de platte kant (en de toegangsdeur) naar het noordoosten, omdat de wind op Texel voornamelijk uit het zuidwesten waait. Het dak van de schapenboeten is bedekt met riet of dakpannen. De relatief lage muren, hebben kleine (soms geen) raampjes."
http://www.texel.net/nl/over-texel/natuur/schapenboeten/