Gehoorzaamheid is onderzocht, zie het Asch Conformity experiment, en ook het experiment van Milgram. Mijn vraag: is gehoorzaamheid leeftijdsgebonden?

Zie de filmpjes op YouTube.

Toegevoegd na 7 uur:
Tweede video: google op Milgram & derren brown

Toegevoegd na 7 uur:
Het is wel belangrijk voor de vraag, dat deze filmpjes bekeken worden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Het is bekend dat gedurende bepaalde levensfasen minder gehoorzaam is dan anders. De puberteit (en ook de peuterpuberteit) is een periode dat men zich afzet tegen het gezag om zo zelf dingen te kunnen ontdekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Wat dacht je van al die 60plussers die vinden dat regels niet voor hen gelden?
Als gehoorzaamheid relatief sterk leeftijdgebonden is hoe verklaar ik dan dat mijn ene zoon uit zichzelf VEEL gehoorzamer is dan de andere?

toen mijn oudste 4 was luisterde hij beter dan de jongste (toen die 4 was), met 7 jaar idem dito.

Ik wil dus best accepteren dat er in bepaalde fasen van je leven (= dus leeftijd) mensen zijn waar je mogelijk beter naar luistert, maar de verschillen tussen de individuen blijven m.i. VEEL groter dan het verschil voor één persoon op verschillende leeftijden.

Dus ik zou zeggen. ja en nee, hangt er van af hoe je het benadert.
amigo
13 jaar geleden
Naast de invloed van levensfase en individu, zijn ook de omstandigheden van de huidige situatie, en de ervaringen van de (al of niet) gehoorzame van groot belang.
Wanneer iemand in oorlog opgroeit en ziet dat ongehoorzaam zijn leidt tot doodgeschoten worden, zal dit voorgoed invloed hebben op zijn neiging tot gehoorzamen.
Wanneer iemand opgroeit met ouders die structureel inconsequent zijn, zal dit van grote invloed (letterlijk ziekmakend, zie jeugdpsychiatrie en orthopedagogie!) zijn op zijn neiging tot gehoorzaamheid.
Maar ook: wanneer iemand inschat dat in de húidige situatie een van beide keuzes (ongehoorzaam zijn of gehoorzaam zijn) winst of verlies oplevert, zal dit zijn keuze beïnvloeden. Vooral ingeschatte effecten op de korte termijn en in de nabijheid van de eigen levenskring zijn daarbij van grote invloed; deels omdat het veel lastiger is om een daadwerkelijk goed in te voelen voorstelling te maken van de lange termijn of andermans wereldbeleving, deels omdat directe behoeftenbevrediging een snelle kick oplevert. (denk maar eens aan te snel rijden of op de stoep fietsen: zogenaamd sneller thuis zijn is een ervaren voordeel dat veel mensen doet neigen naar wél doen en dus ongehoorzaam zijn; kans op een boete is een ervaren nadeel op relatief korte termijn en in de eigen belevingskring dat soms enigzins remmend werkt op deze ongehoorzaamheid; het grootste nadeel, namelijk dat iemand gewond kan raken of erger, ligt verder buiten de dagelijkse belevingswereld van de meeste mensen en heeft dus weinig invloed op de keuze).

Kortom: een beetje leeftijdsgebonden (d.w.z.: levensfasegebonden), grotendeels afhankelijk van vele andere factoren.