Liever concurrentie dan samenwerking, een vreemd sociaal verschijnsel?

Het is me al vaak opgevallen dat stromingen die niet zo veel van elkaar verschillen meestal liever elkaar bestrijden dan gezamenlijk oppositie voeren tegen een stroming waar ze het allebei mee oneens zijn.
Je ziet dit vaak en niet alleen in de politiek.
Wat is hiervan de reden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Goede vraag, het lijkt een vorm van profileren te zijn.

De buitenwereld ziet duidelijk het verschil tussen jou en de groepering die recht tegenover je staat. Maar degene die ongeveer wil wat jij ook wilt kaapt dus potentieel jouw sympathisanten/klanten etc weg, dus dan ga je die maar bestrijden zodat jij sterker lijkt, klinkt ergens logisch maar overal gezien wel stom
amigo
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Goede vraag. Bang zijn dat anderen vinden dat je te veel water in de wijn heb moeten doen en daardoor mogelijk beschadiging oploopt van het eigen imago.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
iedereen beheert de eigen toko, en probeert daar middelen voor binnen te halen.
je hebt dezelfde doelgroep, dus je moet je profileren.
zo kan het dat gelijkgestemden concurrenten kunnen worden.
13 jaar geleden
Breek me de bek niet open! Het bedrijfsleven is er maar wat goed in om de onderlinge concurrentie van werknemers te bevorderen met bonusregelingen en dergelijke. Een beetje gezonde competitie kan geen kwaad maar ik geloof er geen barst van dat ver doorgevoerde onderlinge concurrentie het uiteindelijke product, tastbaar of een dienst maakt niet uit, ten goede komt.

Natuurlijk zijn er ook bedrijven, al dan niet commercieel, die meer gericht zijn op samenwerking. Misschien zijn dat juist bedrijven waar meer rust en bezinning heerst waardoor principes als 'twee weten meer dan één' en 'elkaar aanvullen' meer kans krijgen.

Politiek is vaak een kwestie van tegenstellingen maar naar mijn mening gaan daarbij dezelfde principes op. Als jouw stroming (bijvoorbeeld) voor een heel individueel gerichte samenleving (dus concurrentie) is en die van mij voor solidariteit (dus samenwerking) dan denk ik niet dat het op korte termijn veel wordt met samenwerking tussen ons. :-)