Schoolopdracht: Wat voor 'n voorwerp kan ik ontwerpen om Achluofobie (bang voor donker) te behandelen?!?

Toegevoegd na 20 minuten:
De opdracht is: ''ontwerp een grafisch product dat gebruikt kan worden bij de behandeling van een bepaalde fobie van kinderen.

De fobie die ik heb gekozen is 'Achluofobie', oftewel; bang in het donker. Een fobie die veel voorkomt onder jonge kinderen.

Het meest voor de hand liggende is natuurlijk een lamp, maar het moet een voorwerp zijn dat 1: enigszins realistisch is en 2: de fobie verhelpt.

Voorbeeld: Stressbal + Knijpkat = lampje dat gaat werken zodra erin geknepen wordt door stress/angst.

Ideeën!?
Wat er ook in je opkomt, let me know :-)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien moet je je vraag uitbreiden met wat je exact bedoelt

Het beste antwoord

Een neurofeedback apparaat, dat positieve signalen geeft als de client positieve gedachten heeft wanneer hij naar een film zit te kijken en het is donker in de film. Bijvoorbeeld, om het simpel te houden: client voelt zich beloond als hij een foto van zijn kinderen ziet. Client wordt leuke film getoond, tegelijkertijd worden met een neurofeedback apparaat hersensignalen opgevangen en geanalyseerd. Als uit analyse van de signalen blijkt dat client positieve gedachten heeft, komt er in de film een korte weergave van de foto van zijn kinderen. Door het script van de film zo te schrijven dat client positieve gedachten krijgt op het moment dat de acteur door het donker loopt, koppel je positieve gedachten aan donker. Zo krijgen de hersenen bij het zien van het donker een positieve feedback (de kinderen). Door training is hiermee achluofobie te behandelen.
Je begrijpt, dit bedenk ik niet, dit bestaat!

Toegevoegd na 9 minuten:
gezien jouw toevoeging na 20 minuten, ook even deze toevoeging: het systeem werkt dus super grafisch: filmbeelden, met grafische feedback bij positieve gedachten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een kleine cel of een kleine ruimte of een kleine kamer. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer het ook voor een presentatie is:

Het klaslokaal. Je doet het licht uit en zegt daarbij: ''Dit is voor de meesten heel normaal, maar er is een kans dat een ander nu dood gaat van de angst. Angst voor het donker, ook wel Achluofobie genoemd.

Dan heb je meteen een originele inleiding.