Sommige mensen 'wenen' of 'huilen' -zoals het in Nederland wordt gezegd- soms van het lachen.
Het zijn 2 emoties die heel dicht bij elkaar liggen en daardoor gaat de een soms over in het ander.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat lijkt omdat sommige mensen tranen laten gaan bij lachen...van plezier..
sommige laten zelfs een plasje gaan..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lachen kan buitengewoon heftig gaan en zelfs in een onbeheersbaar gebeuren over gaan.
De slappe lach is daarvan het beste voorbeeld.
Inderdaad liggen de mechanismen dicht bij elkaar , ofschoon de emotie tegengesteld is, net als liefde en haat.
De uiting van heftige emoties lopen dus over een weinig gedifferieerd pad (op lichamelijk niveau) afgezien dat bij lachen veel prethormonen worden aangemaakt en bij verdriet stresshormonen.
Wel wordt bij lachen ook adrenaline aangemaakt, is dat (te) veel dan ga je huilen omdat het lichaam via traanvocht adrenaline afscheidt, net als met huilen gebeurt.

Toegevoegd na 5 minuten:
Daarom kan je dus tranen in de ogen krijgen van het lachen, zo wordt door adrenaline ook aanzet tot mictie (plassen) gegeven en kan je dus gaan plassen van het lachen, wat ook bij intense angst kan gebeuren.
Het is best opvallend dat verschillende emotie min of meer hetzelfde uitingsysteem gebruiken.
Het is minder opvallend als je beseft dat je maar een lichaam hebt die een veel minder breed scala aan uitingsvormen heeft dan je aan verschillende soorten emoties hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt ook vreugdetranen! Je huilt en traant nl. niet alleen bij verdriet , maar ook bij andere (heftige) emoties.