Waarom is de bassline altijd zo fijn?

Wat is het toch met de bass in de muziek? Waarom vinden mensen dit zo'n fijn gevoel? Ik vind zelf persoonlijk bass ook héel erg fijn om in muziek te horen, en nog beter om te voelen! Maar ik vraag me af waar (voor vele mensen) deze liefde voor bas vandaan komt..

Toegevoegd na 52 seconden:
*NOTE*
Vergelijk bijvoorbeeld het verschil tussen een liedje luisteren via youtube met je oordopjes, of op je home cinema set, OF bij een live concert aanwezig zijn..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb zelf misschien .. of een discussie punt, of een half-antwoord ofzo.. (GEZIEN VANUIT EVOLUTIETHEORIE)
Arousal (psychologische term; google-baar) ontstaat als we opgewonden (niet alleen sexueel) raken, of bang worden (als het fight/flight te pas komt). In de 'oertijd' waren wij nog niet zo beschermd als tegenwoordig. Toen moest je dus ook uitkijken of je niet werd opgevroten door een wild groot beest. Welnu; als je dus een groot wild beest hoorde dat grommend/brullend je grotje binnen kwam, dan kon je die bas waarschijnlijk ook voelen, en had je een hele grote mate van arousal (omdat je wilde vechten/vluchten).. En als je dus nu muziek luistert; krijg je dat zelfde gevoel van arousal terug.. wat zorgt voor een apart/fijn gevoel.. :)
Cryofiel
13 jaar geleden
Eh - een leeuw die met een fijne beat je woongrot binnen komt stampen? Het fijne gevoel dat je krijgt als die leeuw naar binnen komt en jij niet naar buiten kunt omdat de leeuw tussen jou en de ingang staat? Ik vind het wel grappige ideeën, hoor, maar ik twijfel aan het realisme ervan...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee niet vrolijk. Ik weet niet of je weet wat arousal is? Als er een leeuw bijvoorbeeld je grot grommend inkomt, voel jij die bas, en omdat je het geluid herkent van een leeuw ervaar je een verhoogde mate van arousal (je vlucht of je vecht, je staat paraat om 1 van de 2 te doen, automatische reactie).
En de bas van tegenwoordig 'bootst dit geluid van het grommen na', en daardoor krijg je een verhoogde mate van arousal.. en dat is 'spannend' .. 'dus fijn'..

Het beste antwoord

Het heeft met je oerinstinct te maken, zo zal je hartslag neigen tot synchroniseren met deze bas.

Toegevoegd na 8 minuten:
Reeds voor je geboorte had je een kabaal om je heen van jewelste, de hartslag van je moeder was daar de stabiele factor in en gaf geruststelling maar ook modulatie van beleving. Omdat je gehoor een van de eerste zintuigen is die gaat werken, heeft de bass van lage frequentie een gunstige invloed op je beleven, je associeert dat met de beste en veiligste plaats waar je (pakweg) 9 maanden gewoond hebt.
Zo is er ooit een plaat )LP. gemaakt met baarmoedergeluiden die een kalmerende invloed had op huilbaby'sen andere onrustige kleintjes.
Dat werkte prima.
De kolkende en borrelende, ruisende en bonkende geluiden wisselden, de hartslag echter was de stabiele factor.
Omdat veel prethormonen die de moeder maakt de placenta passeren, beleefde je als kind de vreugde mee die dikwijls met een verhoogde hartslag gepaard ging.
Zo heb je onbewust al een hele gevoelsbibliotheek aangelegd voor je geboren bent. Deze gevoelens worden getriggerd door de baseline.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Goeie vraag! Ik weet ook niet wat het psychologische aspect is van de bassline, maar misschien komt het doordat het lage tonen, dus geluidsgolven met een lage frequentie zijn. Dit soort golven gaan ook door bijvoorbeeld muren heen enzo. Ik denk dat ze je een soort schok geven elke keer (je kan ze ook echt voelen). Die schok geeft het een soort extra impact mee, je wordt een beetje door elkaar geschud. Als de bass heeeeeel hard staat kan je het soms ook echt in je borst voelen trillen haha.

Ik zag een tijdje geleden trouwens een documentaire op national geographic waar ze onderzochten waarom leeuwenbrullen zo angstaanjagend zijn. Dat kwam dus door de extreem lage tonen die erin zitten, die 'schudden je door elkaar'.

Hetzelfde geld voor de bassline denk ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien bereik je door die lage tonen wel een hoge mate van arousal, waardoor je in het geval van de leeuw (je weet dat ze gevaarlijk zijn), bang wordt, en in het geval van de muziek (waarvan je weet dat het fijn is) dat je het extra fijn/leuk vindt ofzo.. Ben benieuwd of er een psycholoog (iig iemand die iets meer van dit soort dingen afweet dan ik) is die me het antwoord kan vertellen :)
De bas is niet altijd fijn hoor - bij muziek die ik zelf draai vind ik het prettig, bij de muziek die m'n buurman draait vind ik het héél vervelend ;p
Het roept een soort oergevoel op denk ik, misschien een oeremotie verbonden aan de oudste muziek, waar percussie deel van uitmaakte?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat de bas een ritme geeft. en ritmische geluiden zijn nu eenmaal lekker de "beat"