Wat heeft genetisch bepaalt met psychologie te maken?

Als het in de gene ligt van een hond om dominant te zijn. Dan heeft het toch nog altijd met de baas te maken of hij dominant word. Als criminaliteit in de gene zouden zitten zou Australië vol criminelen zitten nu. Genetisch bepaalt zie ik dan eerder per soort. Ik geloof eerder dat gedrag opgebouwd is door actie reactie en de ervaren die men gedaan heeft op die 2.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Op school leerden wij dat de mens niet alleen een product van de erfelijkheid is maar ook van het milieu waarin hij is opgegroeid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Voor een groot deel heb je gelijk.

Het is niet zo dat in de genen een code opgeslagen is met: 'Ik wórdt later crimineel'. Maar er zijn mensen die genetisch aanleg hebben op b.v. agressie, makkelijk beïnvloedbaar, geen sterke wil, geen doorzettingsvermogen, geen zelfdiscipline.

Deze mensen zullen inderdaad door opvoeding en actie reactie sneller de kans lopen om crimineel gedrag te vertonen.

Wanneer deze zelfde persoon in een stabiele omgeving opgroeit met veel liefde en aandacht, zal die kans vele malen kleiner zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de genen zitten mogelijke eigenschappen opgeslagen. Of die tot ontwikkeling komen hangt vzv ik zie inderdaad van de omstandigheden af. "Talenten moet je ontwikkelen/trainen"
Overigens is het weer niet zo dat elke in de genen vastgelegde eigenschap overerft wordt. Denk daarbij aan recessieve en dominante eigenschappen. Dus iemand met aanleg voor criminaliteit hoeft niet perse kinderen te krijgen met dezelfde aanleg hoewel de kans groter wordt.

ps Wat Australie betreft...de Engelsen stuurden daar ook politieke tegenstanders heen, niet alleen criminelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi jtbhunter,
Grappig, ik kom net van college over dit onderwerp dus ik denk dat ik het antwoord heb.
Zaken als crimineel gedrag, dominantheid, bloeddruk, intelligentie(IQ), lengte etc etc. worden Multifactorieel genoemd.
Ze worden bepaald door meerdere factoren.
Dit zijn genetische factoren (aanleg hebben) en omgevingsfactoren.

Je hebt inderdaad gelijk dat de baas voor een zeer groot gedeelte bepaald of een hond dominant wordt of niet (dit zijn de omgevingsfactoren, o.a. de opvoeding en de vrijheid die de hond krijgt om dominant te 'worden'.) Echter zijn het ook de genen die bepalen HOE dominant de hond wordt en hoevaak hij probeert om dominanter te worden dan zijn baas.
Gedrag wordt dus zoals jij geloofd opgebouwd uit reactie en ervaring (omgevingsfactoren), maar het is echt zo dat genetica ook bijdraagt aan gedrag.
Verschillende soorten honden verschillen maar voor een erg klein deel qua DNA/genetica.
Als jij een golden retriever en een terrier op dezelfde manier opvoedt, zal de terrier toch een stuk dominater zijn dat de golden retriever...
Ik hoop dat je wat aan mijn antwoord hebt ;)
Groetjes!