Als niet bewezen kan worden dat iets niet bestaat, bestaat het dan?

Denk aan iets wat mensen beweren gezien of meegemaakt te hebben en waarvan het tegendeel niet bewezen kan worden (b.v. verschijningen). Dus bestaat het?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Het antwoord is niet "ja", het antwoord is niet "nee", maar misschien. Als iets niet bewezen kan worden, dan weet je niet of het bestaat en zou het misschien wel kunnen bestaan of misschien niet.

Een mooi voorbeeld vind ik de film Contact met Jodie Foster. In het begin vertelt zij haar vriend dat zij niet in God gelooft omdat er geen wetenschappelijk bewijs voor is. Later in de film heeft zij een prachtige buitenaardse ervaring, maar tot haar grote frustratie gelooft niemand haar omdat er geen enkel bewijs is.

Toegevoegd op 16-05-2009 20:12:18
Als je niet kunt bewijzen dat iets bestaat kun je dus wel nog GELOVEN dat iets (wel of niet) bestaat. Bijvoorbeeld in God, of dat er een gehaktbal van 100 kg in een baan om Pluto draait :-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Je kunt het antwoord daarop zelf best verzinnen.

Ik: Er draait een gehaktbal van 100 kg in een baan om Pluto.
Jij: Kun je dat bewijzen?
Ik: Nee, maar kun je bewijzen dat ie niet bestaat?
Jij: Nee.
Ik: Hoera, die bal is echt!
15 jaar geleden
Natuurlijk kan dan iets bestaan. Misschien is er alleen nog geen methode gevonden om het bestaan aan te tonen.

Iedere stof bestaat uit molekulen. Lange tijd hebben we als mensheid gedacht dat dit de kleinst mogelijke opbreking was. Totdat er atomen aangetoond konden worden. Voor die tijd bestonden ze ook al, alleen we konden het nog niet staven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De bewijslast ligt bij degene die de stelling plaatst. Totdat er een bewijs is overhandigt, kun je ervanuit gaan dat het niet bestaat. Als er bewijs is, kun je verolgens proberen dit te weerleggen.

Je kunt niet iets weerleggen als er niets te weerleggen is. Echter, je hoeft er dan ook niet vanuit te gaan dat het bestaat.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
>> "Totdat er een bewijs is overhandigt, kun je ervanuit gaan dat het niet bestaat." Waarom zo je dat doen? Je kunt zonder bewijs toch ook er vanuit gaan dat iets wel bestaat? Als ik jou zonder bewijs te leveren jou vertel dat Noersoeltan Abisjevitsj Nazarbajev de president van Kazachstan is, ga jij er vanwege gebrek aan bewijs gelijk vanuit dat hij niet bestaat?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In de context van de vraag hierboven nam ik aan dat het om dingen ging die niet weerlegbaar waren. Het is op te zoeken wie de president van Kazakhstan is, en dus is dit weerlegbaar (in strikt wetenschappelijke zin, het is natuurlijk wel zo dat Nazarbajev de president is aldaar). Een persoonlijke anecdote over geestverschijningen is al een heel stuk lastiger weerlegbaar, omdat de volledige set aan omstandigheden onbekend is, en dus niet te reprodceren valt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, mee eens. Maar stel even dat jij niet kom opzoeken wie de president van Kazachstan is. Dan had jij de keus mij te geloven of niet. Waarschijnlijk had je mij wel geloofd. Iemand die een geest beweerde gezien te hebben misschien niet. Je kunt zonder bewijs dus iets wel of niet geloven. Of je kiest voor wel geloven of niet geloven is dan niet op bewijs, maar op ervaring en kennis uit het verleden gebaseerd denk ik.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
We zijn het inderdaad eens. Ik baseerde me op het voorbeeld uit aanvulling, maar minder spectaculaire claims zou ik sneller aannemen. Wie de president van Kazakhstan (ik blijf het met een k spellen, ik ben koppig!) is, is dan ook een claim die veel minder wereldschokkend is. Een verschijning, daarentegen, heeft verregaande gevolgen met betrekking tot hoe de wereld in elkaar steekt, en hiervoor zal iets meer moeite gedaan moeten worden om mij te overtuigen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
"Kazachstan" is Nederlands en "Kazakhstan" is Engels. Aangezien we in het Nederlands aan het communiceren zijn denk ik inderdaad dat je koppig bent! ;-)
De basis voor veel wetenschap is aanemen dat iets niet bestaat , tot het bewezen wordt. In bijde gevallen bestaat het nog steeds niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vaak wordt dit argument gebruikt door gelovige mensen gebruikt om aan te tonen dat het bestaan van god even waarschijnlijk is dan zijn niet bestaan. Bijvoorbeeld op de volgende manier. Atheïst: jij kan niet bewijzen dat god niet bestaat. Gelovige: jij kan niet bewijzen dat hij niet bestaat.

De achterliggende gedachte is dat het even waarschijnlijk is dat hij in dit geval bestaat of niet. Hier is echter een mooi tegenvoorbeeld op verzonnen. Die laat zien dat het totaal onlogisch is en dat laat zien dat dit geen geldige bewering is en dat het dus onlogisch is dat het bestaat.

Stel dat ik het volgende beweer: Er is een theepot in een baan rond de maan die nog nooit iemand heeft gezien. De baan is zo dat het zich altijd precies achter de maan bevind. (ten opzichte van de aarde) daarom kan geen enkele telescoop het vinden kan. Bovendien is het te klein om door enige meetapparatuur te vinden. Kortom niemand kan bewijzen dat hij niet bestaat.

Vraag nu is jezelf af zou jij geloven dat deze vliegende theepot bestaat simpelweg om het feit dat niemand kan bewijzen dat hij niet bestaat. Naar mijn idee zijn er vrij weinig mensen die op grond van deze argumentatie ze zouden geloven dat zo'n theepot bestaat. Het feit dat je niet kan bewijzen dat het niet bestaat wil dus niet beweren dat het wel bestaat. Zo zijn er nog tal van andere voorbeelden zoals de onzichtbare eenhoorn in de lucht. Je kan niet bewijzen dat het niet bestaat. Toch gelooft niemand in zijn bestaan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hé, zag ik dat goed? Ben je de Onzichtbare Roze Eenhoorn aan het ontkennen? Hoe durf je!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je hebt toch wel gehoord dat die is opgegeten door het vliegende spaghetti monster?
Iets kan ook bestaan zonder bewijs. Toen nog niet bewezen was dat de aarde rond was en in een baan om de zon draaide bestond dat wel als zodanig.

Abstracte zaken, als; Geloof, hoop en liefde kun je niet zien en niet bewijzen maar het bestaat wel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit is en blijft een discutabel onderwerp...

Het zit een beetje in tussen: Dat het niet bestaat, omdat het niet wetenschappelijk onderbouwd kan worden. En dat het wel bestaat, omdat er mensen zijn die het als getuige hebben waargenomen...

Dit kunnen leuke punten zijn om over te discusiëren. Maar dit zijn tevens discussies die hoog kunnen oplopen in het bekende wellus-nietus gekissebis...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Jazeker kan dat.
Ik ben er van overtuigd dat er meer bestaat dat we nu "nog" niet kunnen bewijzen, dan dat er bestaat wat we wel kunnen bewijzen.
Als dat niet zo was was er vanaf nu geen vooruitgang meer.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als het om de fysica gaat denk ik dat je voorzichtig moet zijn om te zeggen dat bepaalde zaken onmogelijk zijn.We moeten er rekening mee houden dat de wetten van de fysica aan verandering onderhevig zijn.
Ook weten we dat bepaalde fenomenen bestaan zonder ze direct te kunnen waarnemen.Bijvoorbeeld zwaartekrachtgolven.
Wat mensen beweren daar heb je niets aan.