Wat zijn de belangrijkste psychologische onderzoeken die ooit gedaan zijn? Recente en minder recente.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (6)

pavlov reactie; Je kan je lichaam wijs maken dat er iets prettigs of iets goeds staat te gebeuren zonder uberhaupt iets te laten gebeuren.

bv: Je luidt een bel, en daarna voer je een hond. Na een aantal dagen is het luiden van de bel genoeg om een hond speeksel te laten ontwikkelen; Zijn hersenen hebben nu op een bel gereageerd, zoals ze normaal op een bak voer zouden reageren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat mensen alles doen als ze de opdracht krijgen: zelf dodelijke stroomschoten toedienen.

Experiment met mensen waarbij de helft gevangene werd, en de andere helft bewaker. Hieruit bleek dat mensen hun 'rol' zelf invullen, ook al zijn ze vrienden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Skinner box.
Skinner ( een Amerikaan) zag psychologie als gedrags-wetenschap. Wat verklaard moest worden was niet de geest maar alleen het gedrag. Volgens Skinner zou het mogelijk zijn om menselijk gedrag te verklaren zonder een beroep te doen op begrippen als; bewustzijn, intentie en
overweging. Dit waren voor hem overbodige begrippen.
De werking van de Skinnerbox;
Er wordt een dier ( duiven of ratten) in een box gezet waar knopjes in zitten. Als het beest een knopje indrukt, wordt hij bijv. beloond met voedsel. het dier zal steeds meer op knopjes drukken, zodat hij steeds meer voedsel krijgt.
amc
13 jaar geleden
Komt uit de Verenigde Staten, maar is onlangs ook in Nederland gedaan. Op tv. werd het uitgezonden met de naam; "Over de streep " . Bedoeld om op middelbare scholen een goed groepsgevoel te kweken, en discriminatie, vechtpartijen, ruzies, pesten etc. tegen te gaan. Zeer succesvol gebleken. De leerlingen komen bij elkaar in een grote ruimte, b.v. de gymzaal van de school. Ze worden eerst met behulp van oefeningen en groepsgesprekjes voorbereidt. Het team dat uit Amerika was overgevlogen bestond uit een aantal mensen. 1 persoon deed hoofdzakelijk het woord, en de anderen deden mee met de leerlingen, zodat ze niet het idee kregen dat ze voor gek stonden, hetgeen vooral bij pubers erg speelt.

Als de voorbereiding voltooid is, gaat iedereen aan 1 kant staan ; achter een streep. Vervolgens nodigt de spreker telkens mensen uit door te zeggen b.v. ;- Als je ooit in je thuissituatie bedreigd of uitgescholden bent ga over de streep- , als je ooit belachelijk gemaakt bent door hoe je eruit ziet, je figuur, je kleding etc., ga over de streep, - als je je vader of moeder verloren bent, ga over de streep, - als iemand in je familie een ernstige ziekte heeft, ga over de streep-; dat gaat zo een hele tijd door. De mensen die zich aangesproken voelen als ze over de streep zijn gegaan staan dan recht tegenover de anderen. De bedoeling is dat ze elkaar aankijken , en dat lotgenoten elkaar bemoedigen en troosten.
Aan het eind van de dag, is er alleen nog saamhorigheid, en blijkt b.v. dat degene die iemand altijd als ettertje zag een doodzieke moeder te hebben, terwijl zijn vader ook al overleden is. Of het mooie meisje waar alle meiden jaloers op waren een gigantisch eetprobleem te hebben.

Ze komen er allemaal achter dat ze mensen zijn , ongeacht de achtergrond die ze met zich meedragen, of ze nu rijk en blank zijn of zwart en arm, waar die grote bek vandaan komt, of iemands angst.

Het is zeer indrukwekkend om te zien, en waarschijnlijk is er op internet genoeg over te vinden. Het is enkele maanden geleden uitgezonden op 1 van de publieke zenders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het Stanford-experiment, dat aantoont dat de mens echt de mens een wolf is...

http://nl.wikipedia.org/wiki/Stanford-gevangenisexperiment

Net zoiets: het Milgramexperiment: http://nl.wikipedia.org/wiki/Experiment_van_Milgram
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Herkenning, erkenning en behandeling van (klassiek) autisme, Asperger, PDD-NOS, ADD, ADHD, Borderline, Anorexia nervosa en Boulimia zijn stoornissen die pas enkele tientallen jaren bekend zijn. De herkenning en behandeling zijn nog in volle ontwikkeling.

In het handboek DSM IV staan psychische aandoeningen beschreven.

Toegevoegd na 3 minuten:
Onbedoeld zijn ook programma's als Big Brother en De Gouden Kooi zeer interessant geweest voor psychologen. Menig psycholoog heeft vooraf een verkeerde inschatting gemaakt wat een combinatie van opsluiting/afzondering en camera's teweeg zou brengen bij mensen.